Vijf generaties
Het woord van de HEERE dat gekomen is tot Zefanja, de zoon van Cusji, de zoon van Gedalia, de zoon van Amarja, de zoon van Hizkia, in de dagen van Josia, de zoon van Amon, de koning van Juda.
Zefanja 1:1 HSVINHOUDSOPGAVE
- Hizkia
- Amarja
- Gedalia
- Cusji
- Zefanja
Er worden wel vijf generaties genoemd, bij andere profeten zijn dat er minder. Waarschijnlijk is koning Hizkia (van Juda) de overgrootvader van Zefanja. Koning Hizkia was de laatste goede koning van Juda. Zefanja groeide op in de tijd van de goddeloze koningen Manasse en Amon. Koning Manasse liet kinderen offeren aan de god Moloch en hield zich bezig met afgoderij. De profeet Jesaja waarschuwde hiertegen en Manasse liet Jesaja doden. Amon was maar een paar jaar koning en deed niets om het land te veranderen. Toen werd Josia koning in 640 voor Christus op 8 jarige leeftijd.
Tijd van Zefanja
Zefanja profeteerde tijdens de regering van Josia. Josia was koning van Juda van 640 tot 609 voor Christus. Het Noordrijk Israël was in 722 voor Christus al in ballingschap gevoerd naar Assyrië. Koning Josia probeerde de godsdienstige gebruiken weer te herstellen. Zefanja woonde in Jeruzalem en profeteerde over de inwoners van het Juda (Zuidrijk) en Jeruzalem. Ondanks dat ze wisten van de verwoesting en ballingschap van Israël (Noordrijk), keerde Juda niet terug naar God. God wilde via Zefanja het volk van Juda waarschuwen. Als ze berouw zouden tonen, zou God hen misschien vergeven. Koning Josia stond in het begin van zijn regering onder invloed van hogepriester Hilkia, die niets wilde veranderen. Later werd hij meer beïnvloed door Zefanja en liet hij de altaren in Jeruzalem weghalen en de altaren voor de afgoden vernietigen.



De naam Zefanja
De naam Zefanja betekent de Heer verbergt/beschermd of de Heer heeft hem verborgen/beschermd.
Genre en thema
Het boek Zefanja is een profetisch boek. Zefanja kondigt eerst een oordeel aan over de hele schepping, dan beschrijft hij de gevolgen voor Juda en de volken en hij eindigt met een zegen voor Juda en de volken. Hij gebruikt poëzie, hyperbolen en herhalingen. Het grote thema van dit bijbelboek is de ‘Dag van de Heer’.
BibleProject – Zephaniah
De ‘Dag van de Heer’
Wees stil voor het aangezicht van de Heere HEERE, want nabij is de dag van de HEERE. Ja, de HEERE heeft een offer bereid, Zijn genodigden geheiligd.
Zefanja 1:7 HSV
Het thema van dit bijbelboek is de ‘Dag van de Heer’. Het wordt wel 23 keer genoemd in dit boek. Gods oordeel treft niet alleen Israël, maar ook de andere volken. Zefanja maakt duidelijk dat het oordeel de hele wereld aangaat. Het is de dag dat God zal komen om te oordelen over de zonde, maar het zal ook een dag zijn van hoop, redding, herstel en zegen.
De ‘Dag van de Heer’ in het boek Zefanja kan gaan over de toekomst van het volk Israël in de tijd van Zefanja, maar het kan ook gaan over de eindtijd voor de wederkomst van Christus.
de Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk verzamelen alle struikelblokken, en hen die de wetteloosheid doen,
Mattheüs 13:41-43 HSV
en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal gejammer zijn en tandengeknars.
Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon, in het Koninkrijk van hun Vader. Wie oren heeft om te horen, laat hij horen.
Want de grote dag van Zijn toorn is aangebroken en wie kan [dan] staande blijven?
Openbaring 6:17 HSV
In het Nieuwe Testament lezen we ook over de ‘Dag van de Heer’. Jezus wijst erop in Mattheüs 13:41-42, hij verwijst naar Zefanja 1:3-7. In Openbaring wordt meerdere keren gesproken over de ‘Dag van de Heer’ en het oordeel van God. Het liefst wil God mensen redden lezen we in Johannes 3:17.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
Johannes 3:17 HSV
Sela – De dag van de Heer (Live)
Indeling
Zefanja 1:1 | Opschrift |
Zefanja 1:2 tot 2:3 | Het oordeel over Juda en Jeruzalem |
Zefanja 2:4-15 | Het oordeel over de omringende volken |
Zefanja 3:1-8 | Het oordeel over Jeruzalem en de volken |
Zefanja 3:9-20 | Het herstel van Israël en de volken |
Het oordeel over Juda 📜 Zefanja 1:2 – 2:3
Vers 2 en 3 van het eerste hoofdstuk is een oordeel van God over de hele schepping en het lijkt wel op de zondvloed. Mens en dier, vogels en vissen zal God wegvagen en alles/iedereen wat anderen doet zondigen.
Dan gaat Gods aandacht naar Zijn volk Juda en de stad Jeruzalem. Velen hadden God verlaten en vereerden afgoden zoals Moloch. Zefanja waarschuwt voor het oordeel van God dat gaat komen, voor ‘de dag van de Heer’.
Zoek de HEERE, alle zachtmoedigen van het land, die Zijn recht uitvoeren. Zoek gerechtigheid, zoek zachtmoedigheid, misschien zult u [dan] verborgen worden op de dag van de toorn van de HEERE.
Zefanja 2:3 HSV
De zachtmoedigen van Juda wordt drie keer opgeroepen om God te zoeken, zodat God hen misschien zal sparen als het oordeel komt over de rest van het volk.
Het oordeel over de omringende volken 📜 Zefanja 2:4-15

Dit gedeelte bevat oordeelsprofetieën over de omringende volken van Juda:
- Filistijnen in het westen
- Gaza
- Askelon
- Asdod
- Ekron
- Kretenzers
- Moab en Ammon in het oosten
- Nubië in het zuiden/zuidwesten
- Assyrië in het noorden/noordoosten
Het oordeel over Jeruzalem en de volken 📜 Zefanja 3:1-8
Wee de rebelse, de besmette, de stad die onderdrukt!
Zefanja 3:1 HSV
Na het oordeel over de omringende volken kondigt Zefanja het oordeel over Jeruzalem aan, want ze leven zonder God. Niemand trekt zich iets aan van God en zijn geboden. Ze blijven zondigen.
- De leiders zijn brullende leeuwen (vers 3)
- De rechters zijn als avondwolven
- De profeten zijn gewetenloze bedriegers (vers 4)
- De priesters ontwijden het heiligdom en doen de wet van God geweld aan (vers 4)
Deze beschrijving van het oordeel over Jeruzalem gaat in vers 8 verder met het oordeel over de hele wereld.
Het herstel van Israël en de volken 📜 Zefanja 3:9-20
Na dit oordeel, gaat het laatste gedeelte van Zefanja 3 gaat over hoop en herstel. Door het oordeel heen zal er een rest overblijven. In hoofdstuk 2 werd deze ‘rest’ al genoemd. Dit zijn de mensen die wel op God vertrouwden. God brengt de ballingen, die verstrooid zijn weer terug naar Jeruzalem.
Zefanja 3:14-17 wordt ook wel het lied van Zefanja genoemd, een lied van vreugde. Over de vreugde in vers 17 staat in de HSV-Studiebijbel dat wanneer Gods volk Hem zoekt en volgt en zich in Hem verheugt en Hem vertrouwt, God Zich persoonlijk in hen zal verheugen.
De HEER, je God, zal in je midden zijn,
Sefanja 3:17 NBV21
Hij is de held die je bevrijdt.
Hij zal vol blijdschap zijn, verheugd over jou,
in zijn liefde zal Hij zwijgen,
in zijn vreugde zal Hij over je jubelen.
Michael W. Smith – When I Think Of You
Bronnen/meer lezen
- Uitgelichte afbeelding: BibleProject
- 5. VERDEELD KONINKRIJK, 10 STAMMEN EN 2 STAMMEN
- StudieBijbel online
- HSV-Studiebijbel
- Evangelisch College – Rondreis door de Bijbel
- Bill T. Arnold en Bryan E. Beyer – In ontmoeting met het Oude Testament
- Pat en David Alexander – Handboek bij de Bijbel
- Sleutels tot de Bijbel – David Pawson
- Samenvatting ETS, OT 202/2022 les 2
- LEGACY CHURCH BLOG – The Beauty of Zephaniah 3:17