Doen wij als christen wel, of geen zonde?
Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad? Of is het mogelijk om een dag, of zelfs bijna een week geen zonde te doen? Het eerste hoorde ik in de kerk van mijn jeugd regelmatig. Het laatste las ik gisteren in een blog van Kris Vallotton, een spreker over wie sommigen in charismatische kringen, nogal enthousiast zijn.
Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad? óf Een dag, of zelfs bijna een week geen zonde doen?
Twee uitersten. Wat is waarheid? Of ligt die ergens in het midden? Denk even verder hierover na met mij als je wilt.
Geneigd tot alle kwaad
Hieronder staan drie formuleringen over de mens en zonde. Eén uit het formulier van de Heilige Doop en twee uit de Heidelberger Catechismus:
- Uit het formulier om de Heilige Doop te bedienen aan kleine kinderen. “Dat wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren, en kinderen des toorns zijn”.
- Catechismus, Zondag 2, vraag 5. Het antwoord op de vraag of we de wet kunnen houden. “Neen ik; want ik ben van nature geneigd, God en mijn naaste te haten”.
- Catechismus, Zondag 30, vraag 81. Het antwoord op de vraag voor wie het avondmaal is ingesteld. “Voor degenen, die zichzelf vanwege hun zonden mishagen”.
Aleid Schilder legt in ‘Hulpeloos maar schuldig’ uit dat, hoewel dit in religieuze zin anders is bedoeld, psychologisch het effect van de formuleringen is dat mensen kunnen gaan denken ‘als ik niet intens van mijn zonden ben doordrongen, ga ik verloren’ of ‘mezelf goed voelen is slecht’. Deze gedachten kunnen leiden tot een negatief zelfbeeld of zelfs depressiviteit.
Jaren geleden ging ik de Bijbel anders lezen. Niet meer door bovenstaande bril. Soms werd ik moe van mensen die steeds maar baden om vergeving. Doe er wat aan, dacht ik soms. In plaats van alleen vragen om vergeving of vragen ervoor bewaard te blijven.
Waarom het je een week (of langer) zou lukken, niet te zondigen
Kris Vallotton noemt het een denkfout wanneer we geloven dat we nog steeds zondaar zijn, nadat we gered zijn. Jezus is gekomen, om ons te bevrijden van het bewijzen van onze eigen onschuld. Als we gered zijn is onze natuur die van een heilige (die misschien momenten van zonde heeft, maar geen natuur van zonde).
Kris Vallotton – A Sin is Not a Mistake
Geen berouw nodig?
Ik zeg u dat er evenzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die de bekering niet nodig hebben.
Lukas 15:7 HSV
Lees hoe Kris Vallotton één tekst uit de gelijkenis van het verloren schaap uit Lukas 15 gebruikt om uit te leggen dat berouw hebben niet nodig is:
Maar in de gelijkenis van het verloren schaap zei Jezus dat “er meer vreugde in de hemel zal zijn over een zondaar die zich bekeert dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen berouw nodig hebben” (Lukas 15:7). Jezus zei dat negenennegentig van de honderd kinderen van God geen berouw nodig hebben! Het normale christelijke leven is niet bedoeld als een uitputtende worsteling met onze oude mens, maar een overvloedig, vreugdevol leven met God, gezouten met af en toe een periode van tegenstand van onze aartsvijand.
Kris Vallotton – ‘WHY YOU CAN GO A WEEK (OR LONGER) WITHOUT SINNING’
Laten we iets beter kijken naar de gelijkenis. De herder is blij dat hij één verloren schaap heeft teruggevonden. Jezus trekt dan de vergelijking naar de vreugde in de hemel om één zondaar die zich bekeert. Die blijdschap is nog veel groter. Met de negenennegentig anderen spreekt Jezus de Farizeeën en schriftgeleerden aan, die het niet konden uitstaan dat óók tollenaars, hoeren en zondaars tot bekering werden geroepen. Mijns inziens is dit een goed voorbeeld van hoe Kris Vallotton een Bijbeltekst naar eigen hand zet, zonder naar de context te kijken.
Een dag of week zonder zonde
Volgens Kris is het absoluut mogelijk om een hele dag niet te zondigen. Een hele week lukt waarschijnlijk niet omdat we soms onbewust zonde doen. Als we nog zondigen, komt dat omdat geloven dat we zondaars zijn. We kiezen er soms voor om te zondigen, omdat we een vrije wil hebben en de leugens van de vijand geloven, maar van nature zondigen kan niet meer. Kris nodigt de lezer uit om over zichzelf te proclameren: ‘Ik ben een heilige. Ik ben een nieuwe creatie. Mijn natuurlijke neiging is om God te behagen. Ik ben vrij van het leven van zonde en schaamte! Ik zegen mijn ziel om geleid te worden door mijn geest en de Heilige Geest in alle gerechtigheid!’
Nogmaals de vraag, wel of geen zonde/zondaar?
In Zondag 3, vraag en antwoord 8 van de Heidelbergse Catechismus staat iets wat ons kan helpen.
Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad? Ja wij; tenzij dan dat wij door de Geest van God wedergeboren worden.
Zondag 3, vraag en antwoord 8 HC
Het accent valt in de kerk vaak op het feit dat we verdorven en onbekwaam zijn tot enig goed, maar dat hoeft dus niet zo te blijven! Met hulp van de Heilige Geest zijn wij ook in staat om goede dingen te doen en worden de vruchten van de Heilige Geest, als het goed is, zichtbaar in ons leven. Ik denk dat, hoe ouder we worden, we steeds meer leren van God. De mensen om ons heen zullen dit gaan zien en merken. Maar helemaal zonder zonde gaat niet lukken in dit leven, dan houden we onszelf voor de gek. Johannes schrijft dat we steeds meer op Jezus gaan lijken, maar dat we onszelf misleiden als we zeggen dat we geen zonde meer doen.
Als we wedergeboren zijn door ons geloof in God mogen en kunnen we meer op Jezus gaan lijken. Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons. Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. Als wij zeggen dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot leugenaar en is Zijn woord niet in ons.
1 Johannes 1:8-10 HSV
Ik ben Kris natuurlijk niet, maar een dag zonder zonde is mij nog niet gelukt. Alleen al het feit dat ik me nu kwaad maak om de onzin die hij (letterlijk en figuurlijk) verkoopt is daar een bewijs van. Of zou dit ‘heilige verontwaardiging’ zijn?
Quote: Ik denk dat, hoe ouder we worden, we steeds meer leren van God. De mensen om ons heen zullen dit gaan zien en merken. Einde Quote.
Hoe ouder ik word des temeer besef ik dat ik een zondaar ben en Gods vergeving en genade broodnodig heb. Misschien is dat het verschil in leeftijd. Goede blog overigens.
Goed onderwerp om over te schrijven. Want het kan een hele worsteling zijn om vrij tot God te gaan. Sommigen lukt dit helaas nooit door al die ingewikkelde zinnen. Dat komt mede door het formulier van de Heilige Doop en de Heidelberger Catechismus. Hiermee wordt de leer van dergelijke kerken bevestigd en worden mensen geknecht. En terecht schrijf je over de context van Lukas 15: 7 en de verdraaiing door Kris. Je laatste zin slaat de spijker op zijn kop. Ik ken je ‘heilige verontwaardiging’ en bij mijn weten had de Here Jezus hier last van toen hij de tempel reinigde in Mattheüs 21: 12 – 17. Maar laten we ons niet vergelijken met Christus.
Wij zijn nog in het vlees wat onder de zonde valt. Maar wij mogen wel weten dat onze zonden vergeven zijn IN Christus. Lees onder anderen Efeze 1: 7 en 8. Wij hebben de verlossing en de vergeving. En Efeze 2: 5 – 8. Wij mogen die genade aannemen. Helaas wordt er in sommige kerken erg weinig over die genade gesproken. Vaak blijven sprekers hangen in de regels die golden en zullen gelden voor het Koninkrijk wat op aarde opgericht zou en gaat worden. Maar mensen leven nu in de genade bedeling, een tussenfase en daarin gelden andere regels. Wij worden niet behouden door werken maar door geloof. Dat lees je in Efeze 2: 9 en 10. De goede Werken die God voorbereid heeft is, naar mijn idee, de verlossing door het bloed van Christus. En dat is genade.