Het welvaartsevangelie
Meestal denk je bij welvaartsevangelie als eerste aan geld welvaart en dat is ook waar deze blog over gaat. De focus van welvaartspredikers op geld verdraait namelijk het ware evangelie van Jezus. Meer over de oorsprong van het welvaartsevangelie kun je hier lezen.
De focus op geld
‘Echte’ welvaartsevangelisten of -kerken maken er geen geheim van dat ze geld en welvaart belangrijk vinden. Sommigen showen hun rijkdom graag. Zo bezit de meest bekende welvaartsevangelist Kenneth Copeland bijvoorbeeld meerdere privé vliegtuigen en een eigen vliegveld. Met commerciële vliegtuigen vliegt hij niet, dat zijn ‘buizen vol demonen’. Een andere bekende Amerikaanse welvaartsprediker, Crefto Dollar vroeg zijn volgers geld voor de aanschaf van een Gulfstream G650 van 65 miljoen dollar. Ook bij Frontunners Ministries is welvaart een belangrijk thema. Als je ervoor kiest om partner te worden krijg je als dank een ‘God van voorspoed’ of ‘Prosperity’ pakket, met daarin: het boek ‘God van Voorspoed’ van Tom de Wal, het Prosperity Kwartet en een Proclamatiekaart om ‘Gods Woord uit te spreken over je financiën.’
Liedjes
Een typisch voorbeeld van een gospelnummer, beïnvloedt door het welvaartsevangelie is het lied ‘Name It, Claim It’ van de Clark Sisters. Het is een oud liedje, uit 1980 en het refrein is: ‘Name it, claim it, it’s yours, declare it in the name of the Lord’ . De boodschap is dat als je iets in geloof uitspreekt, God het zal geven. Er zijn ook liederen die oproepen tot het geven van tienden en offers zoals: ‘Come Money!’ of ‘Give to the Lord’.
Come Money! – The River @ Tampa Bay 02/06/23 PM service
Welvaartsevangelie en de New Apostolic Reformation
Niet iedere welvaartsprediker is zo uitgesproken als Kenneth Copeland en er zijn weinig kerken die alléén maar over geld en welvaart spreken. Veel vaker zie je elementen van het welvaartsevangelie terugkomen in andere stromingen, zeker ook in de New Apostolic Reformation (NAR).
The Seven Mountain Mandate
De NAR wil de samenleving transformeren met als doel ‘de hemel op aarde’ zodat Jezus terug kan komen. C. Peter Wagner, de oprichter van de NAR bedacht onder andere het Seven Mountain Mandate. Hiervoor moeten christenen infiltreren in of invloed uitoefenen op zeven invloedssferen van de samenleving: Religie, Gezin, Onderwijs, Regering, Media, Kunst & amusement, Economie & zakenleven.
Twee pijlers volgens Wagner
Volgens Wagner berust deze transformatie van de samenleving op twee pijlers:
- de kerk op de werkvloer: christenen moeten invloed uitoefenen op hun werk, bedrijf of besturen.
- de overdracht van rijkdom (wealth transfer): geld en middelen moeten van de ‘wereld’ overgaan naar rechtvaardige gelovigen om Gods plannen op aarde te betalen.
Vier essentiële schakels in de keten van vermogensoverdracht
Wagner omschreef de tweede pijler ook wel als: ‘de overdracht van rijkdom van de goddelozen naar de rechtvaardigen.’ Hij bedacht hiervoor een strategisch model, ‘de vier essentiële schakels in de keten van vermogensoverdracht’.
- Leveranciers: gelovigen en ongelovigen die over veel geld beschikken, verkregen door ‘bovennatuurlijke kracht’. Wagner noemt als voorbeeld het volk Israël in Egypte: ‘God gaf enorme hoeveelheden rijkdom van de heidense Egyptenaren aan Zijn volk. Ze verdienden dit geld niet door stenen te maken zonder stro. Het was een bovennatuurlijke overdracht.’
- Managers: staan tussen de leveranciers en distributeurs in en beheren het geld om er zoveel mogelijk uit te halen. Vaak zijn het financieel adviseurs of bestuurders van christelijke organisaties.
- Distributeurs: zorgen ervoor dat het geld op de juiste plaatsen terechtkomt: in de bediening, zending, media, onderwijs enz.
- Veldmaarschalken: de (NAR) apostelen die kerken stichten. Zij houden het overzicht, stellen prioriteiten en coördineren het gebruik van het geld als ‘geestelijke wapens’. C. Peter Wagner zag zichzelf als een veldmaarschalk, die het grotere plaatje overziet en andere leiders aanstuurt.
Wat een ingewikkeld verhaal denk je misschien en dit is nog maar een klein stukje. Wagner schreef er een boek over en sprak een apostolisch decreet uit ‘God’s Kingdom Wealth Shall Be Established!‘ (God’s koninkrijk zal rijk worden!).
Ik deel het omdat het laat zien dat alles in de NAR draait om ‘de hemel op aarde te brengen’ en daarvoor heeft zij welvaart nodig. Bill Johnson noemt deze theorie van Wagner (in het voorwoord): ‘geweldige strategieën om ons hart en onze geest te vernieuwen’ , waardoor we ‘in staat zullen zijn om de grote overdracht van rijkdom te faciliteren, wat zal leiden tot de grootste oogst van zielen die de wereld ooit heeft gezien’.
NAR profeten profeteren regelmatig een overdracht van rijkdom. Twee voorbeelden: in 2006 schreef Dutch Sheets dat hij de Heilige Geest ‘heel duidelijk’ hoorde zeggen: ‘De grote overdracht van rijkdom begint dit jaar.’ Ook schreef hij dat de Heilige Geest tegen hem zei: ‘De grootste verschuiving naar het apostolische tijdperk begint dit jaar. Want in dit jaar zullen ze de overvloed aan vruchten beginnen te zien.’ 1 Cindy Jacobs‘ ‘Woord van de Heer over 2016’ ging over koninkrijksrelaties tussen profeten en zakenleiders. Een nieuw tijdperk zou begonnen zijn en deze samenwerking zou welvaart brengen.
Het welvaartsevangelie en de Bijbel
Iemand die het welvaartsevangelie heel goed van binnenuit kent is Costi Hinn, een neef van de bekende welvaartsprediker Benny Hinn. In het boek ‘God, Greed, and the (Prosperity) Gospel’ schrijft hij over zijn jeugd en zijn vertrek uit de bediening van zijn familie. Hij noemt 10 redenen waarom het welvaartsevangelie zo gevaarlijk is:
1. Het welvaartsevangelie verdraait het evangelie van Jezus Christus
In plaats van het evangelie te laten draaien om de redding van zondaren door Jezus’ dood en opstanding, wordt het evangelie omgevormd tot een middel voor financieel gewin. Het leven in al zijn volheid, uit Johannes 10:10 zou gaan over welvaart, maar dat gaat over de zekerheid van je ziel voor de eeuwigheid.
Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar Ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid.
Johannes 10:10 NBV21
2. Het welvaartsevangelie beledigt Gods aard
God is soeverein, heilig en niet te manipuleren, maar het welvaartsevangelie maakt van God een formule: geef geld en ontvang zegen. Mensen krijgen een verdraaid beeld God en leren God niet kennen zoals Hij in werkelijkheid is.
3. Het welvaartsevangelie verwart de verzoening
Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
1 Johannes 2:2 NBV21
Het welvaartsevangelie predikt een andere Jezus. Ze beloven dat de dood van Jezus niet alleen eeuwig leven geeft, maar ook aardse rijkdom. Het enige wat je hoeft te doen, is door geloof aan te boren wat Hij al betaald heeft. Volgens Costi Hinn is dit geen onschuldige dwaling, maar een geestelijke misleiding die mensen verblindt voor hun werkelijke nood: verlossing van zonde en verzoening met God.
4. Het welvaartsevangelie vernedert Jezus Christus
Paulus zegt: ‘Want voor mij is leven Christus en sterven winst’ (Filippenzen 1:21). Johannes de Doper zegt: ‘Hij moet groter worden en ik kleiner’ (Johannes 3:30). De Bijbel benadrukt steeds weer dat het gaat om Jezus Christus en om zijn glorie. In het welvaartsevangelie staat de mens centraal. Costi Hinn schrijft dat de menselijke tevredenheid materiaal gemaakt wordt gemaakt met Jezus als de kers op de taart. En als het Jezus centraal stelt is het omdat Hij de belangrijkste weg is om te krijgen wat je wilt.
Hij straalt Gods luister uit, Hij is zijn evenbeeld, met zijn machtig woord draagt Hij alles wat bestaat. Hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit,
Hebreeën 1:3 NBV21
Wie de Zoon heeft, heeft het leven. Wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.
1 Johannes 5:12 NBV21
Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door Mij.
Johannes 14:6 NBV21
5. Het welvaartsevangelie verdraait de Schrift
Het welvaartsevangelie negeert alle regels voor hermeneutiek (hoe de bijbel wordt uitgelegd). Welvaartspredikers halen bijbelteksten uit de context en gebruiken deze al losstaande slogans, waardoor ze een hele andere betekenis krijgen.
6. Het welvaartsevangelie is gebaseerd op liefde voor geld
Het welvaartsevangelie is geobsedeerd door geld en materieel gewin. God wist dat geld een verleiding zou zijn voor de mens en daarom staan er genoeg aanwijzingen in de Bijbel voor het omgaan met geld.
Want de wortel van alle kwaad is geldzucht. Door zich daaraan over te geven zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben ze zichzelf veel leed berokkend.
1 Timotheüs 6:10 NBV21
7. Het welvaartsevangelie brengt valse bekeerlingen voort
Als de Jezus van het welvaartsevangelie niet de echte Jezus is, en het welvaartsevangelie niet het ware evangelie en als mensen tot geloof komen door beloften van welvaart. Is er dan sprake van bekering? Veel mensen worden zo misleid door het welvaartsevangelie. Ze volgen Jezus niet om wie Hij is, maar om wat Hij hen kan geven.
8. Het welvaartsevangelie maakt geloof onnodig ingewikkeld
Door die genade bent u nu immers gered, doordat u gelooft. Deze redding dankt u niet aan uzelf; ze is een geschenk van God en geen gevolg van uw daden. Niemand kan zich er dus op laten voorstaan. Want Hij is het die ons gemaakt heeft tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid.
Efeze 2:8-10 NBV21
Geloof is in de Bijbel vertrouwen op Jezus Christus en niet het uitspreken van proclamaties of zaaien van geld. Het welvaartsevangelie maakt van geloof een formule of transactie, wat leidt tot verwarring en wanhoop.
9, Het welvaartsevangelie beschadigt het getuigenis van het christendom
Door de focus op geld maken welvaartspredikers het evangelie en de kerk belachelijk. Kijk alleen al naar de artikelen in de krant over Frontrunners Ministries en de aflevering van Pointer laatst.
10. Het welvaartsevangelie misbruikt kwetsbare mensen
Het welvaartsevangelie trekt mensen die rijk willen worden, maar vaak zijn kwetsbare, zieke of arme mensen de dupe ervan.
Waar komt het geld vandaan?
Hoe komen welvaartspredikers en welvaartskerken aan geld? Door het ontvangen van tienden en offers in kerkdiensten of conferenties en via sponsors. Dit gaat vaak om grote bedragen, ook in Nederland. Kijk maar op de pagina ‘geven’ van Frontrunners. De voorgestelde bedragen voor een maandelijkse gift als sponsor zijn: €250, €100, €50, €25 of een zelf in te vullen bedrag en voor een eenmalige gift: €5000, €1000, €500, €250 of een zelf in te vullen bedrag. Bij de River Church kun je zelfs in bitcoins en cryptomunten geven. Het geven van tienden en offers wordt gezien als een daad in geloof. Zaaien en oogsten zijn woorden die vaak worden gebruikt. Je geeft in geloof om daardoor een doorbraak of een wonder te ontvangen.
We geloven dat als jij zaait in Revive, dat je ook mag oogsten.
Revive zomerchallenge: hoeveel nieuwe partners?! – 28 mei 2025
Tienden en offers
Er is binnen het welvaartsevangelie een duidelijk verschil tussen tienden en offers. Tienden is het principe om 10% van je bruto inkomen aan God te geven, als een eerste stap in gehoorzaamheid. Je geeft dit aan de kerk waar je lid bent. Een offer is een extra gift, bovenop de tienden. Het wordt vaak gezien als een zaad dat je zaait, met verwachting van een oogst. Offers worden vaak gekoppeld aan specifieke doorbraken zoals genezing, een financiële doorbraak of het ontvangen van een roeping of bediening.
In het Oude Testament lezen we over diverse ‘soorten’ tienden.
- De Israëlieten moesten een tiende deel van de opbrengst van hun land en van hun vee aan de Levieten geven. De Levieten waren één van de twaalf stammen van Israël. Zij hadden geen eigen deel gekregen bij de verdeling van het land en ze leefden van de tienden.Van deze tienden moesten de Levieten ook weer een tiende deel geven aan de priesters die in de tempel dienden. (Numeri 18:21-28)
- Ieder jaar moest een tiende deel van de opbrengst van de akkers worden afgedragen, om de feest te vieren. (Deuteronomium 12:17-19 en14:22–27)
- Elk derde jaar moest een tiende deel van de opbrengst van het land worden opgeslagen in de stad. Dit was bestemd voor de vreemdelingen, weduwen en wezen. (Deuteronomium 14:28-29)
In het Nieuwe Testament is geen wet om tienden te geven, maar de principes om te geven aan de dienst van God en om te zorgen voor kwetsbare mensen is hetzelfde gebleven. Uit de wet van de tienden blijkt God zorg en in het Nieuwe Testament zien we dat Jezus ook omkeek naar kwetsbare mensen.
Verplicht of vrijwillig?
Tienden zijn verplicht volgens het welvaartsevangelie en offers zijn vrijwillig. Dit functioneert nog steeds zo in diverse charismatische en evangelische kerken. Dat het verplicht is wordt niet altijd letterlijk gezegd. Maar de leiding van dit soort kerken houdt in de gaten hoeveel mensen geven, of ze laten dit checken door hun kringleiders. Op allerlei manieren worden mensen aangezet tot het geven van hun tienden en offers aan de kerk. Er wordt bijvoorbeeld gedreigd met onheil dat je zou kunnen overkomen als je niet geeft, of van alles belooft als je wel geeft. Dit geeft psychologische druk bij mensen.
Je tienden geven zou een manier zijn om Gods bescherming te ontvangen, bijvoorbeeld tegen de duivel, ‘de verslinder’, met een verwijzing naar Maleachi 3:11. Financieel geven is in het welvaartsevangelie een voorwaarde voor zegen. Volgens Bill Johnson geeft God bovennatuurlijke uitingen aan de mens, als reactie op gehoorzame mensen die tienden geven. Maar als je je tienden achterhoud, gaat je auto of wasmachine gaat stuk, of je hek waait om tijdens een storm. Of nog erger, je neemt een ander mee in je ellende door jouw ongehoorzaamheid.
De heerschappij van Jezus en het gebied van economie en financiën is wat de zegen van God in ons leven vrijgeeft, en de tiende staat op de eerste plaats – het vrijgeven van die tiende aan God. Het behoort God toe. We mogen het nooit houden. Als ik het achterhoud, word ik gewoon een legaal doelwit van de verslinder. Die financiën die ik heb achtergehouden voor mijn eigen egoïstische behoeften, wat dat ook mag zijn, mijn eigen zorgen, worden een prooi van de verslinder. En de verslinder weet nooit wanneer hij moet stoppen met het nemen en verslinden van 10%. Hoevelen weten dat uit ervaring? Je hoeft je hand niet op te steken. Knik maar naar me. Hij stopt niet bij 10%.
Bil Johnson – Breaking the Spirit of Poverty, The Revival Collection Transcript
Het wel of niet geven van tienden is een test volgens Bill Johnson. Het slagen voor de test bepaald de diepte van het bovennatuurlijke waar Bethel Church in terecht zal komen. Inhouden van je tienden is zonde volgens Johnson en deze zonde heeft nooit alleen invloed op jou, maar ook op anderen. Hij verwijst naar de zonde van Achan in Jozua 7, waardoor 36 Israëlische soldaten omkwamen tijdens de aanval op de stad Ai. Johnson schrijft dan: ‘Waar ieder van ons zich bewust van moet zijn, is dat wanneer we er individueel voor kiezen om te doen wat we willen in plaats van wat God ons in ons leven heeft geboden, we iets in het Lichaam van zelfbeschikking en eigen wil brengen dat iedereen om ons heen beïnvloedt.’2
Maar Israël schond de ban. Een zekere Achan, die een zoon was van Karmi, de zoon van Zabdi, de zoon van Zerach, en afkomstig uit de stam Juda, vergreep zich aan de goederen die onvoorwaardelijk aan de HEER gewijd waren. Hierop ontstak de HEER in woede tegen het volk van Israël.
Jozua 7:1 NBV21
Jaren geleden was ik bij een genezingsdienst van Jan Zijlstra. Hij begon pas met de dienst te wanneer honderd mensen hem €100 zouden gegeven voor nieuwe lampen in het gebouw. Een kennis had me gevraagd mee te gaan, omdat zij liever niet alleen ging. Ze had een tumor in haar hoofd en je raad het al, ze gaf meteen €100. De vraag is hoe ‘vrijwillig’ is deze gift was.
Proclamaties
In veel kerken waar men het welvaartsevangelie aanhang wordt voor het ophalen van tienden en offers een proclamatie uitgesproken. Hardop zodat ze nog krachtiger zijn, want ‘woorden hebben kracht’.‘Gebruik je woorden niet alleen om je situatie te beschrijven; gebruik je woorden om je situatie te veranderen’, schrijft Joel Osteen3. Op de website van Bethel Church staan vijf van deze proclamaties, waarvan ik er twee heb vertaald:
Terwijl we het offer van vandaag ontvangen, geloven we in de Heer voor:
Banen en betere banen
Loonsverhogingen en bonussen
Voordelen
Verkoop en commissies
Gunstige schikkingen
Nalatenschappen en erfenissenRente en inkomen
Kortingen en teruggaven
Cheques bij de post
Geschenken en verrassingen
Het vinden van geld
Afbetaalde schulden
Lagere uitgaven
Zegen en toename van zegenDank U, Heer,
Bethel.com – Offering Reading #1
dat U in al mijn financiële behoeften voorziet, zodat ik meer dan genoeg mag hebben om te geven aan het Koninkrijk van God en het Evangelie van Jezus Christus te promoten.
Halleluja !
Terwijl we het offer van vandaag ontvangen, geloven we in U voor:
De hemel geopend
De aarde binnengevallen
Schatkamers ontsloten
Wonderen gecreëerd
Dromen en visioenen
Engelenbezoeken
Verklaringen
Ingevingen/inwijdingen
Goddelijke manifestatiesZalvingen, gaven en oproepen
Posities en promoties
Voorzieningen en middelen
om naar de volkeren te gaan
Zielen en meer zielen
Uit elke generatie
Gered en bevrijd
Het dragen van de openbaring van het Koninkrijk!Dank U, Vader,
Bethel.com – Offering Reading #2
dat wanneer ik mijn waardesysteem aan het Uwe aanpas, U gunsten, zegeningen en toename over mij zal
uitstorten. Zodat ik meer dan genoeg heb, om samen te werken met de hemell en Jezus Zijn volledige beloning te zien krijgen. Halleluja!
Ophalen van tienden/offers
Onderstaand filmpje (vanaf 1:17:00) van de River Church Amsterdam neem ik als voorbeeld om te laten zien hoe het ophalen van tienden of offers kan gaan. Het duurt iets langer dan even tijdens het zingen van een psalm of lied met de collectezak rondgaan…
River Church Nederland – De zalving van de Heilige Geest | Ben Kroeske
Volgens Ben Kroeske zitten zijn kerk middenin een revival van God en gaan ze van ‘glorie naar glorie’. Hij zegt dankbaar te zijn voor ‘een leger en een familie hier zo samen’. Dan volgen er wat waarschuwende woorden dat je niet God en de mammon kunt dienen.
Kroeske lijkt namens God te spreken als hij zegt: ‘God zegt: als je Mij eert en Mij op waarde schat en Mij die plek geeft dan ga ik ervoor zorgen dat jouw schuren, jouw rekeningen en jouw wat dan ook, jouw koelkast, jouw pantry, dat het overloopt. Dat er nooit tekort zal zijn in je huis. Dat er altijd meer dan genoeg zal zijn’.
Hij belooft de mensen dat het vanaf nu alleen opwaarts met hen zal gaan, zoals het ook opwaarts gaat met de River Amsterdam: ‘Waar jij nu bent vandaag ga je volgend jaar niet meer zijn. Je gaat enkel opwaarts en nooit neerwaarts. Van glorie naar glorie. Wij zitten niet meer in de Stayokay. We zijn nu hier, amen en over een paar jaar passen we hier ook niet meer in. Dan zitten we weer verder, Amen. Zo is het ook met jou leven. Want als je God begint te eren dan begint God jou te eren en als God jouw eert en jouw familie hier, dan gaat het zichtbaar worden in je leven, Amen, Amen.’
‘Een gezalfde uitwisseling’
Costi Hinn beschrijft in zijn boek ‘God, Greed, and the (Prosperity) Gospel’ het ophalen van het offer, maar dan vanuit het perspectief van de welvaartsprediker. Costi Hinn heeft het welvaartsevangelie verlaten. Onderstaand stukje gaat over een periode in zijn leven waarin hij zich bewust werd van de onjuistheid van het welvaartsevangelie.
Een gezalfde uitwisseling
We waren op weg naar Helsinki om daar wat te prediken. Er werden slechts zo’n vijfduizend mensen verwacht voor de dienst, een iets andere sfeer dan de gebruikelijke massale kruistochten. We kwamen in Helsinki aan op een koude, mistige winterdag. Ik ben dol op dat soort weer, en de historische architectuur, verweven met bakstenen trottoirs en de draperieën van kale eikenbomen, versterkten het prachtige landschap alleen maar.
Costi Hinn – God, Greed, and the (Prosperity) Gospel. How Truth Overwhelms a Life Built on Lies.
Terwijl de dienst op de laatste avond van de reis tot de nok toe vol zat, zei mijn vader, die die avond de dienst leidde, tegen de aanwezigen dat ze hun beste offer in de enveloppen moesten doen. De zaalwachters begonnen rij voor rij enveloppen uit te delen. Het was een moment van geldmanipulatie dat mijn geweten deed smelten.
“Geef me de olie,” zei hij tegen een van onze teamleden. De man pakte de fles olijfolie onder zijn stoel.
In veel pinkster- en charismatische religieuze diensten wordt olijfolie gezien als een symbolisch ‘contactpunt’ voor zalving. Een contactpunt is een voorwerp dat gebruikt wordt om goddelijke kracht over te brengen op mensen. Veel verdergaand dan dat, zijn welvaartsevangelie en geloofsgenezing. Leiders gebruiken olijfolie om mensen te dwingen geld te geven. Omdat men geloofde dat olijfolie een speciale substantie was om God zalving te ontvangen, keek een welvaartsprediker de menigte aan en deed een aanbod voor een gezalfde uitwisseling. Het was Gods zalving die op je leven werd toegepast voor genezing, geld, de verwekking van kinderen, promoties en meer, in ruil voor een geldelijke offergave waarover gebeden zou worden en die met de olie gezalfd zou worden. Het was een goddelijke transactie die inspeelde op de diepste menselijke behoeften. Het raakte de meest gevoelige gevoelige snaar. Een typisch verzoek vanaf het podium zou ongeveer zo kunnen klinken:
‘Sommigen van jullie hebben zieke baby’s en dierbaren die sterven. Sommigen van jullie kunnen geen kinderen krijgen en geloven al jaren in God. Anderen hebben werk nodig, hebben schulden, of geloven al jaren in God voor een financiële doorbraak. Dit is jullie moment! Er is vanavond een speciale zalving voor doorbraken. Ik wil dat jullie een zaadje van geloof zaaien in Gods koninkrijk, en Hij zal jullie zegenen met alles wat jullie Hem vragen. Ik ga elke offerenvelop zalven, maar alleen als jullie je beste zaadje erin stoppen. Sommigen van jullie geloven dat God hun verloren kinderen zal redden. De zaalwachters geven de enveloppen rond. Zaai je zaad en kom dan door de gangpaden naar het podium. Ik zal je handen opleggen en je offer zalven terwijl je het in de emmers hier op het podium legt.’
Van alle methoden die we gebruikten om geld in te zamelen, was het me nog nooit opgevallen hoe glibberig deze leek (geen woordspeling bedoeld). Hoewel ik het prima vond als de opbrengsten hoog waren, gingen sommige methoden zelfs voor ons te ver.
Ik kromp ineen. Het was alsof ik plotseling een geweten had. Is hij… Gaat hij doen wat ik denk dat hij gaat doen? Ja.
Doe je offer in de enveloppen en kom naar voren. Ik zal je envelop met olie zalven en voor je bidden terwijl je…
“Geef het,” instrueerde mijn vader. “God zal je zegenen omdat je vanavond zo opofferend geeft!”
De overtuiging van de Heilige Geest was zo intens. Mijn maag draaide zich om. Ik had wel in mijn stoel kunnen wegzakken en vrolijk ter plekke kunnen sterven, alleen maar om deze scène te vermijden. Nadat ik een paar mensen ongemakkelijk had zien fronsen, hield ik de hele tijd mijn hoofd gebogen. Deze mensen leken nogal conservatief. Ze waren behoorlijk van streek door wat er gebeurde, maar bleven offerenveloppen brengen om met olie gezalfd te worden. Ze waren vast gekomen uit angst om de enigen te zijn die niet kwamen.
Op de terugweg naar het hotel ondervroeg ik mijn vader boos maar werd snel tot zwijgen gebracht.
“Er is niets mis mee om de zalving over het leven van mensen te brengen voor hun gehoorzaamheid en er geld voor te geven, Costi,” berispte hij. “God zal hen daarvoor zegenen, en wij zijn gezegend omdat we het hen aanbieden.”
Ons team vergaderde in onze hotelkamer om de offergaven te tellen.
We verdeelden de buit onder elkaar. De betaling voor de gezalfde impartatie.
Er voelde iets niet goed. We werden nooit meer uitgenodigd.
De geest van armoede
Armoede wordt in het welvaartsevangelie als negatief. Een veelgehoorde term binnen het welvaartsevangelie is ‘een geest van armoede’. Armoede wordt dus geestelijk gemaakt. Men kijkt niet naar de economische of persoonlijke oorzaken van armoede, maar noemt het een gebrek aan geloof of gehoorzaamheid. ‘De geest van armoede’ is te overwinnen door rijkdom te proclameren of het geven van tienden en offers.
Ik ben zo blij dat ik de levende God aanbid die wil dat het goed met me gaat. Hij heeft ons
Jentezen Franklin – Foreword – Poverty, Riches and Wealth
alles gegeven om in Christus te genieten. Het verschil tussen leven in welvaart en leven in
armoede is een keuze. Keuzes hebben gevolgen.
De kop en niet de staart
Een andere term die veel gebruikt wordt, die te maken heeft met ‘de geest van armoede’ is ‘de kop en de staart’. Deze term komt voor in de bijbel, maar welvaartspredikers geven er hun eigen uitleg aan, zonder op de context te letten. ‘De kop zijn’ wil zeggen dat je succesvol bent en ‘de staart zijn’ wil zeggen dat je arm bent of weinig geloof hebt.
De HEERE zal u tot een hoofd maken en niet tot een staart, en u zult uitsluitend omhoog gaan en niet omlaag, als u gehoorzaam bent aan de geboden van de HEERE, uw God, waarvan ik u heden gebied [dat u ze] in acht neemt en houdt,
Deuteronomium 28:13 HSV
Het gaat in Deuteronomium over zegen en vloek. Wanneer de Israëlieten gehoorzaam zijn aan het verbond van God en al zijn geboden houdt, zal Hij hen zegenen. Dit houdt onder andere in dat de Israëlieten een plaats zal krijgen, hoog boven andere volken, een heilig volk zal zijn, zoals beschreven in Deuteronomium 26:16-19. Dit is een belofte van God voor het volk Israël en niet een belofte van welvaart voor iedere christen vandaag.
Een verdraaid evangelie van welvaart
De focus binnen het welvaartsevangelisten ligt op geld en welvaartspredikers maken vaak geen geheim van hun welvaart. Zo begon ik deze blog over het welvaartsevangelie. Maar het is nog erger: welvaart wordt in het welvaartsevangelie gezien als een bewijs van geloof en als bewijs van Gods zegen en armoede als een geestelijke tekortkoming. Hierdoor kunnen mensen die niet zo welvarend zijn gaan twijfelen aan hun geloof of aan Gods liefde voor hen.
Door de theorie van zaaien en oogsten zoals die binnen het welvaartsevangelie wordt geleerd, is geld geven aan de kerk of zending geen daad van liefde meer, maar lijkt het meer op een zakelijke transactie. Mensen geven om er meer voor terug te krijgen.
Bronnen
- Kate Bowler – Blessed, A History of the American Prosperity Gospel
- Costi W. Hinn – God, Greed, and the Prosperity Gospel. How Truth Overwhelms a Life Built on LiesHow Truth Overwhelms a Life Built on Lies
- Geloofstoerusting.nl – De vijf dramatische dogma’s van het welvaartsevangelie
- David Jones, Russell Woodbridge – Health, Wealth & Happiness: Has the Prosperity Gospel Overshadowed the Gospel of Christ?
- Mark McGee – New Apostolic Reformation Endtime Transfer of Wealth (pdf)
- Rejoice Now – Charismatisch-Kenmerken – Tienden geven
- John Piper – Can I ‘Name It and Claim It’?
- C. Peter Wagner:
- Voorbeeld van welvaartspredikers/kerken: