INHOUDSOPGAVE
Inleiding
Op 6 januari 2021 bestormden Trump aanhangers het Capitool. ‘The Violent Take It by Force’ gaat over de vraag wat de rol hierin was van diverse leiders uit de New Apostolic Reformation (NAR). Verschillende dingen vielen op die dag: de ‘Jericho March’. Mensen die zongen op enkele meters afstand van het belegerde Capitool met woorden als: ‘De Heer zal de strijd voeren voor zijn volk wanneer wij luid tot Hem roepen,’ ‘Hij zal de vijand verpletteren’ of ‘Het bloed van Jezus’. Profeten liepen tussen de woedende menigte op de trappen van het Capitool en profeteerden ’tegen het communisme en tegen een demonische geest die in dit land losgelaten wil worden’. Er waren tientallen witte vlaggen te zien met daarop een groene boom en de zin ‘An Appeal to Heaven.’
Ik vind het zelf een interessant en leerzaam boek en ik heb geprobeerd een niet al te lange samenvatting van het boek te maken.
‘The Violent Take It by Force’
De titel van het boek is afgeleid van Mattheüs 11 vers 1, een van de meest geciteerde bijbelcitaten door NAR-leiders tijdens de presidentsverkiezingen, waar Jezus het volgende zegt tegen zijn discipelen:
En van de dagen van Johannes de Doper af tot nu toe wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en geweldenaars grijpen het.
Mattheüs 11:12 HSV
Dit vers wordt op verschillende manieren uitgelegd. NAR-leiders vatten het op als een opdracht van Jezus aan christenen om geestelijk geweld te gebruiken om het koninkrijk van God op aarde te bevorderen. Sommigen voegden er een woord aan toe: ‘geweldenaars grijpen het terug‘. Make America Great Again (MAGA) werd synoniem met de bloei van het koninkrijk van God.
De New Apostolic Reformation
De schrijver van het boek, Matthew Taylor kent de NAR beweging van dichtbij. Zijn masterdiploma haalde hij aan het Fuller Theological Seminariy waar Peter C. Wagner les heeft gegeven en waar de NAR plannen zijn uitgewerkt. Hij hield interviews met tientallen NAR- en andere onafhankelijke charismatische leiders en had toegang tot de documenten van Peter C. Wagner in het archief van het Fuller Seminary.
Het eerste plaatje laat zien hoe de NAR alle andere christelijke denominaties overlapt. Het tweede plaatje is een model waarin Taylor het christendom in Amerika indeelt aan de hand van twee vragen: behoort de individuele christen of gemeenschap tot een denominatie? En is de christen of gemeenschap charismatisch? Het boek gaat over het vierde kwadrant: onafhankelijke charismatischen zoals: Word of Faith, Apostolische en Profetische beweging, de New Apostolic Reformation en het Messiaans Judaisme.
Paula White
Paula White heeft meegeholpen aan de enorme verandering van de macht in de rechtse politiek in de Verenigde Staten. In 1998 begon White een christelijke talkshow op televisie. In 2006 kreeg White een telefoontje van Donald Trump en kwam hij als gast in haar talkshow. Ze werd vanaf toen zijn geestelijk adviseur. In werd ze 2016 werknemer van het Witte Huis. Ze kreeg de opdracht om de evangelische christenen te bereiken en legde daarvoor contact met bekende NAR leiders, en ze werd Trumps woordvoerder over geloofszaken.
Peter Wagner en de New Apostolic Reformation
Iemand die veel invloed had op Peter C. Wagner is Cindy Jacobs. Zij bracht hem in contact met Dutch Sheets, Bill Hamon en Chuck Pierce. In het begin lag de focus van de NAR op de nieuwe functies van de apostelen, maar steeds meer kwam de nadruk te liggen op hun taak om een wereldwijde opwekking te brengen.
Peter Wagner richtte diverse apostolische netwerken op:
- Apostolic Council of Prophetic Elders (ACPE) – 1991
- Apostolic Council for Educational Accountability (ACEA) – 1998
- International Coalition of Apostles (ICA) – 1999
- Apostolic Roundtable of Deliverance Ministers (ARDM) – 2000
- Eagles’ Vision Apostolic Team (EVAT) – 2002
In de EVAT zaten vijfentwintig van Wagner’s naaste apostelen en profeten. Wagner was hun eigen apostel met wie ze een ‘Covenant Relationship’ hadden.
Peter Wagner dacht na over hoe gebed en geestelijke oorlogsvoering een regio of land kunnen beïnvloeden. Hij schreef over drie niveaus van geestelijke oorlogsvoering: Ground-level spiritual warfare, Occult-level spiritual warfare en het Strategic-Level Spiritual Warfare. De laatste was nieuw en werd een belangrijk onderdeel van de NAR: een oorlog tegen territoriale geesten. Cindy Jacobs, Peter Wagner en Dutch Sheets maakten als bestuur van ‘Generals of Intercession’ plannen voor grootschalige geestelijke oorlogsvoering, om de strategieën van de duivel tegen te gaan. Hier ontstond het ‘spiritual mapping’ waarbij profetische voorbidders door steden en plaatsen lopen om de territoriale geesten te onderscheiden en te verdrijven.
Ché Ahn
Ché Ahn had gestudeerd aan het Fuller Seminary waar hij in contact kwam met Peter C. Wagner. Ché Ahn en Lou Angle begonnen in 1984 de Harvest Rock kerk en sloten zich aan bij de Vineyard. Maar na negen maanden onttrokken zij zich alweer van de Vineyard, vanwege hun enthousiasme over de Toronto blessing. Ze raakten bevriend met John en Carol Arnott en Randy Clark.
Het was Ché Ahn die de apostolische vorm, of het tweede apostolische tijdperk die Wagner had bedacht, zou perfectioneren. In 2008 richtte Ché Ahn een samenwerkingsverband op genaamd Revival Alliance met zes apostoliische echtparen die allen een persoonlijke transformatie hadden ervaren door de Toronto Blessing:
- Ché en Sue Ahn
- Randy en Deanne Clark
- John en Carol Arnott
- Bill en Beni Johnson
- Heidi en Rolland Baker
- Georgian en Winnie Banov
Lance Wallnau
Lance Wallnau, een leerling van Peter Wagner combineerde een concept over ‘zeven sferen’ van Loren Cunningham (oprichter van Youth With A Mission) met een visioen over zeven eilanden die opdoken in een oceaan. Dit werd de theorie van het Seven Mountain Mandate. Het volgende citaat van Peter C. Wagner laat zien hoe verweven de NAR, Seven Mountain Mandate en de Dominiontheologie waren geworden:
We komen nu in het tijdperk van het Apostolische. Het Apostolische draait helemaal om een laatste besturende aanwezigheid in het lichaam van Christus. Met andere woorden, het Apostolische is een koloniserende kracht die de cultuur van een veroverend koninkrijk reproduceert.
Dus Jezus is de Apostel die uit de hemel komt om de aarde te koloniseren met de hemel.
Er zijn 7 sferen die naties vormen, 7 rijken die de geesten van de menigten beheersen. De Apostolische opdracht is om die sferen in te nemen en ze onder de heerschappij van de Ambassade van de Hemel te brengen, het Koninkrijk van God.
Mijn aanmoediging voor jou is om alles te grijpen. Parkeer jezelf in de zalving, ga in de stroom met God, wordt vervuld met de Geest van God, maar laat God deze glorie brengen naar waar het nooit is geweest. Neem het mee naar de top van de bergen, want dat is een apostolische opdracht die Jezus’ erfenis op aarde zal brengen.
Citaat van Peter C. Wagner in ‘The Violent Take It by Force’ – pag. 157
In 2013 schreef Wallnau een boek met Bill Johnson: ‘Invading Babylon: The 7 Mountain Mandate’. Peter Wagner en Ché Ahn leverden ook bijdragen aan het boek. Wallnau werd een van de eerste evangelische leiders die openlijk Donald Trump steunde, en hij gebruikte het beeld van ‘Trump als koning Cyrus.’
Dutch Sheets
Dutch Sheets schreef in 2006 zijn eerste boek: ‘Intercessory Prayer, How God Can Use Your Prayers to Move Heaven and Earth’. Peter Wagner schreef het voorwoord. In het boek beweert Sheets dat ‘God onze gebeden nodig heeft’ en dat God vertrouwt op menselijke gebeden om te beslissen wanneer en hoe te handelen.
In 2013 kreeg Sheets een vlag van de kapitein van het Amerikaanse leger William Ostan. De vlag had een witte achtergrond, een effen groenblijvende boom in het midden met daarboven geschreven: ‘An Appeal to Heaven‘. De vlag werd een symbool van zijn politieke activisme en werd door Lou Engle, Cindy Jacobs en vele anderen door het hele land verspreid. In oktober 2020 was Trump aanwezig in een kerk in Las Vegas bij Paul Goulet. Deze wees met een ‘Appeal to Heaven’ vlag naar Trump en zei: ‘Ik zag deze vlag hangen aan het hek van het Witte Huis. Het is tijd om een beroep te doen op de hemel… Ik doe nu een beroep op de hemel om deze president te zegenen.’
Trump 2016-2020
Hoewel Peter C. Wagner al in 2016 is overleden, hebben zijn ideeën over de NAR wel invloed gehad op de politiek en de presidentsverkiezingen in 2016 en in 2020. Kort voor zijn dood schreef hij op Facebook nog zijn steun uit Donald Trump.
Cindy Jacobs organiseerde gebedsbijeenkomsten met andere NAR-leiders en het Reformation Prayer Network. In New York werd een bijeenkomst georganiseerd waarop Donald Trump sprak en waar meer dan duizend evangelische pastors en belangrijke leiders aanwezig waren. Trump won de verkiezingen. Een week voor Trumps inauguratie werd een geestelijke raad voor Trump opgericht, het Potus Shield bestaande uit NAR-profeten Cindy Jacobs, Becca Greenwood, Dutch Sheets en Lance Wallnau en Lou Engle.
Op de avond van de inauguratie van Trump, wanneer de gala’s plaatsvonden, hadden NAR-leiders hun eigen inauguratiegala met o.a. Cindy Jacobs, Dutch Sheets, Lance Wallnau en Paula White.
NAR-leiders zijn graag in het Witte Huis, maar andersom betrok de regering Trump hen er ook bij. Toen Donald Trump in 2018 in Singapore was om te onderhandelen met Kim Jong Un over Noord-Koreaanse kernwapens, hielp vicepresident Mike Pence bij het faciliteren van een voorbedeconferentie die werd bijeengeroepen door Dutch Sheets, Cindy Jacobs, Lance Wallnau en Bill Hamon.
In 2019 kreeg Paula White officieel een baan in het Witte Huis. Een van de eerste dingen die ze deed was het aankondigen van de One Voice Prayer Movement. In november 2019 kwamen NAR-leiders, waaronder Dutch Sheets, James Goll, Cindy Jacobs, Becca Greenwood en Jon en Jolene Hamill kwamen in DC bij elkaar in het Witte Huis.
Trump 2020-2021
De NAR-leiders legden zich er niet bij neer, toen niet Donald Trump, maar Joe Biden de presidentsverkiezingen won:
- Op 4 november 2020, de dag na de presidentsverkiezingen leidde Paula White een gebedsdienst gericht op de ‘duivelse samenzweringen die Trump de verkiezingen proberen te ontnemen’.
- Leiders van de ‘One Voice Prayer Movement’ organiseerden achttien online gebedssessies, de ‘Global Prayer for Election Integrity’. Ze verzetten zich tegen Biden’s winst en verspreidden samenzweringstheorieën over corrupte stemmachines en riepen op tot geestelijke oorlogsvoering.
- Er werden een reeks ‘Jericho Marches’ gehouden op verschillende plaatsen, rond overheidsgebouwen. Vaak geleid door lokale NAR-leiders, met extatische gebeden, profetische woorden en mensen met shofars. De Jericho March op 12 december 2020 in DC viel samen met Trumps juridische pogingen bij het Hooggerechtshof. Men marcheerde rond het Hooggerechtshof en baden voor de overwinning van Trump. Die avond braken rellen uit; Proud Boys vernielden kerken en staken BLM-banners in brand. Op 6 januari 2021 zou de ultieme Jericho mars plaatsvinden, precies op het moment dat het Capitool werd binnengevallen.
- Op 5 januari vond de grootste pro-Trump-bijeenkomst plaats op Freedom Plaza in Washington, DC. Om de christelijke Trump aanhangers te pleasen kreeg het de naam ‘Rally to Revival’ en Ché Ahn hield een toespraak waarin hij zei: ‘Ik geloof dat we deze week Izebel eruit gaan gooien en dat Jehu op zal staan, en dat we zullen regeren en heersen door president Trump en onder de heerschappij van Jezus Christus, want ik zeg je dat de gevolgen ernstig zijn als Biden of Harris president wordt. We zijn hier om de geschiedenis te veranderen. Ik geloof dat we deze natie en deze verkiezingen die van Donald Trump en van de Verenigde Staten van Amerika zijn gestolen, gaan veranderen’.
- Op 6 januari 2021, nog vóór Donald Trumps toespraak in de Ellipse, waarin hij de menigte opriep om te ‘vechten als de hel’ en nog vóór de menigte over de National Mall begon te marcheren opende Paula White een bijeenkomst met gebed. ‘Laten we daarom nu elke tegenstander tegen de democratie, tegen de vrijheid, tegen het leven, tegen de vrijheid, tegen de gerechtigheid, tegen de vrede en tegen de rechtvaardigheid verslaan in de naam van Jezus…’
NAR apostelen en profeten in het Witte Huis, 29 december 2020
Taylor schrijft over de ‘meest vreemde ontmoeting die ooit in het Witte Huis heeft plaatsgevonden tijdens de regering van Trump’. Op 29 december 2020, acht dagen voor 6 januari, hadden vijftien NAR apostelen en profeten, waaronder Becca Greenwood en Dutch Sheets, een ontmoeting van meer dan twee uur met topleiders van de regering Trump. Wat er besproken is moest geheim blijven, maar sommigen lieten toch iets los.
Daaruit wordt duidelijk dat ze naar aanleiding van een profetische droom naar het Witte Huis gingen, waar ze hebben geprofeteerd en apostolische decreten afgekondigd. En ze ontvingen ‘strategieën’ van ‘mensen die er verstand van hebben’. Ze geloofden dat Washington, DC, in de periode rond 6 januari en de inauguratie van de president, het epicentrum was van een enorme, onzichtbare geestelijke strijd, en ze waren in het Witte Huis als de ekklesia om ‘strijdende engelen’ naar beneden te brengen om te helpen in de strijd.
Tim Sheets vermeldt dat de NAR-groep verbleef in het Willard Hotel, wat een onthullend detail is. Het Willard Hotel was de locatie van de war rooms waar Trump-adviseurs zoals Rudy Giuliani, Steve Bannon, John Eastman en anderen hun komplotten bedachten in de aanloop naar 6 januari. Een functionaris van de regering van Trump noemde het Willard Hotel openhartig ‘het hoofdkwartier van de misdaad’. Tim Sheets deelde in zijn gemeente: ‘Dingen werden aan ons blootgesteld in het geestenrijk. Strategie werd ons gegeven door mensen die er verstand van hadden, waar ik niet echt over kan praten. En dit alles werd gedaan op een beveiligde site die we moesten ontwikkelen vanwege hackers en andere dingen. En we hebben een beveiligde thread zodat we kunnen communiceren.’
Don Lynch deelde met zijn kerk dat ze uiteindelijk veel langer in het Witte Huis waren gebleven dan gepland. Ook vertelde hij dat ze al wisten dat ze voor 1 januari naar DC zouden gaan, maar niet wanneer of hoe. Hij zei tegen zijn gemeente: ‘Er kan een noodzakelijk offer worden gebracht, maar als je handen vuil zijn, dan moet je blootgesteld worden… We hebbben een wederopbouw nodig in onze natie, en dat is het niveau waar we naartoe gaan….Dus gesp je gordels vast op je paard dat je berijdt en maak je klaar om te galopperen en je zwaard bloederig te maken in de geest van God.’
Dutch Sheets, 20 november 2020
Dutch Sheets was al eerder in het Witte Huis. Hij beschrijft in een interview begin december 2020 hoe hij een paar weken eerder een telefoontje kreeg van “een paar mensen in Washington, DC,” die “werken op de huidige administratie daar, [maar] niet geïdentificeerd willen worden of willen praten over wie ze zijn.” Deze mensen nodigden hem uit om die week naar DC te komen en met hen te bidden. Ze drongen er bij Sheets op aan: “Misschien vraagt de Heer je om naar al deze betwiste staten te gaan en een gebedsteam te vormen.”
Aan zijn volgers vatte Sheets het zo samen: “Ze deden een beroep op mij om het natuurlijke met het spirituele te verbinden, aangezien wat we in de spirituele doen direct van invloed is op wat er in het natuurlijke gebeurt, en in feite burgerlijke en spirituele overheid met elkaar verenigen. Ze stelden voor dat ik naar elk van de zeven staten zou gaan waar verkiezingen worden gehouden, en de ekklesia van de Heer zou oproepen om samen te komen, en ons te verenigen om vanuit elke staat voor Amerika te bidden.
Dutch Sheets stelde snel een team samen van twintig apostelen en profeten en ging van eind november tot 13 december op tour naar: Georgia, Michigan, Arizona, Wisconsin, Nevada, New Mexico, Pennsylvania en nog eens naar Georgia.
Dutch Sheets – Pray for the Nation from Arizona
Ook maakte hij een smartphone-app ‘Give Him 15’ met gebeden en profetieën over Trump. Tegen 6 januari gingen de profetieën steeds vaker over Washington, DC en het Capitool. Vijf dagen voor de bestorming van het Capitool deelde Sheets een droom van een profeet, waarin ‘Sheets en andere apostelen en charismatische gebedskrijgers als generaals, op de ruggen van paarden de strijd ingaan voor het Capitool. Ze zien de hand van God naar beneden komen en de koepel van het Capitool openen, en een donkere, rookachtige demonische entiteit stijgt op uit het dakloze Capitool. Ze horen een cavaleriehoorn die klinkt om aan te vallen, en dus trekken ze op naar het Capitool. Op de grond voor hen staan de woorden “Don’t stop.”‘ De betekenis hiervan was dat God komt om de regering te zuiveren en datt velen in het Congres zouden moeten vertrekken. In Christus’ naam moesten ze de duisternis bevelen om het Congres en de regering te verlaten.
Conclusie
Dutch Sheets en zijn team met NAR apostelen en profeten werden meer dan een maand lang aangespoord door mensen uit de regering Trump, om ‘burgerlijke en geestelijke regeringen te verenigen’. Ze kregen toegang tot in het Witte Huis en spraken met deze regeringsleiders en kregen een ‘strategie’. Dit laat volgens Taylor op zijn minst zien dat dit een deel van de achtergrond was van 6 januari 2021.
Bijna alle NAR leiders veroordeelden het geweld wat die dag is gebruikt. Het gaat volgens Taylor dan ook niet over het fysieke geweld, maar om ‘de theologieën van geweld, de ideevorming van geweld en de romantisering van geestelijk geweld die zijn ontstaan in het charismatisch evangelisme. Het gaat over de cultuur van gewelddadige retoriek die zich van daaruit heeft verspreid naar het bredere Amerikaanse christendom en de Amerikaanse politiek.’ Die zaait verdeeldheid in de politiek en de maatschappij en schaadt de democratie.
Tussen onjuiste beweringen van toeval enerzijds en misplaatste beweringen van samenzwering anderzijds, beweer ik dat de massamobilisatie van charismatische christenen voor 6 januari een geweldig voorbeeld is van wat we een netwerkeffect zouden kunnen noemen. In essentie nam Peter Wagner een zeer geladen maar ongeordende religieuze leiderschapscultuur, excentrieke Latter Rain-aanhangers, havikachtige voorstanders van de dominion-theologie, ambitieuze apostelen en profeten en ambitieuze spirituele krijgers aan de rand van de onafhankelijke charismatische wereld en weefde ze in een natie-omspannend, wereldomvattend netwerk van netwerken. Hij verbond belangrijke groepen van deze leiders via zijn mentorcirkels (vooral EVAT) en het leiderschap van zijn instellingen die hij de NAR noemde. Hij gaf ze genoeg gevoel van een gedeeld doel en identiteit dat ze nog steeds samen in dezelfde richting roeien, maar genoeg gevoel van autonomie en vrijheid om hun eigen oligarchische landgoederen te runnen. En hij bracht in het midden van die kerkelijke infrastructuur, halverwege de jaren 2000, een visie voor wereldheerschappij via de Zeven Bergen.
Beweren dat Peter Wagner al deze mensen ‘radicaliseerde’ zou een brug te ver zijn, omdat velen van hen al radicaal waren lang voordat ze hem tegenkwamen. Maar hij bracht ze samen, begeleidde ze, verhoogde hun beroemdheidsprofielen en versterkte hun epistemische vertrouwen dat ze de voorhoede van de eindtijd waren, bedoeld om Gods demonische vijanden op aarde te verslaan.
Ik denk dat een nauwkeurigere weergave van de gebeurtenissen zou zijn om te zeggen dat ze elkaar allemaal radicaliseerden.
Het was hun gedeelde theologie en hun Zeven Bergen-ideologie die deze apostelen en profeten naar politiek en rechts christelijk activisme deed neigen. Het was geen samenzwering die hen naar Donald Trump trok; het was een kans, een ongekende kans om hun visies op herleving en hervorming met een overname van de samenleving van bovenaf te zien volbrengen.
Matthew Taylor – The Violent Take It by Force
Boek
Matthew Taylor on the Threat of Christian Nationalism – 08/01/2025
Interessant! Dankjewel voor het delen
Nog interessanter is de NAR USA invloed op het buitenlandbeleid in het kader van hun eschatologie.
Zeker!