Regelmatig spreek ik christenen die de term NAR niet kennen, maar die wel dingen benoemen die te maken hebben met de NAR. Toen ik verschillende christelijke boekenuitgevers vroeg naar de mogelijkheid om het boek ‘Counterfeit Kingdom’ van Holly Pivec te vertalen, gaven meerdere van hen aan het fenomeen NAR niet te kennen, of men dacht dat het iets is uit Amerika wat in Nederland bijna geen invloed heeft. Tijd dus voor een ‘narrig’ blogje, dacht ik. Laatst vroeg iemand mij om een korte uitleg in ‘Jip en Janneke’ taal en dat heb ik geprobeerd.
Wat is de NAR niét?
Het is géén bestaande organisatie of een kerk(genootschap). Dit wordt vaak als excuus gebruikt door kerken of kerkleiders die niet willen toegeven dat ze wel achter bepaalde NAR-standpunten staan. Maar dat is te makkelijk…
Al is de NAR geen bestaande organisatie, toch wordt de term gebruikt om duidelijk te maken over wie of wat het gaat. Dat is nodig om mensen, christenen te waarschuwen voor de dwaalleer binnen de NAR.
De term ‘NAR’ in het kort
NAR is de afkorting van: the New Apostolic Reformation en in het Nederlands is het: de Nieuwe Apostolische Reformatie.
Reformatie: In de 16e eeuw scheidden protestantse christenen zich af van de Rooms Katholieke Kerk. Dit noemen we de reformatie of de tijd van de reformatie.
Nieuw: De NAR-beweging beweert een nieuwe reformatie te zijn. Volgens hen zal deze nieuwe reformatie zelfs méér impact hebben dan de reformatie in de 16e eeuw.
Apostolisch: Deze nieuwe reformatie ontstaat doordat apostelen en profeten de leiding hebben over de kerk.
Het tweede apostolische tijdperk
Peter Wagner is de grondlegger van de New Apostolic Reformation en van hem komt ook de term New Apostolic Reformation. Hij schreef er zes boeken over. Het eerste apostolische tijdperk was de tijd van apostelen en profeten in de Bijbel. Sinds 2001 leven we volgens Wagner in het tweede apostolische tijdperk. Dit begon in de jaren ’80 van de vorige eeuw met de erkenning van het ambt van profeet en in de jaren ’90 volgde de erkenning van het ambt van apostel.
Wagner schrijft in ‘Apostles and Prophets: The Foundation of the Church’ dat apostelen en profeten in de eerste eeuwen van het christendom werden onderdrukt. Daardoor was de kerk al die tijd machteloos om de Grote Opdracht van Jezus te voltooien en de uitbreiding van het koninkrijk van God. Maar dat gaat volgens hem veranderen in het tweede apostolische tijdperk.
Tot voor kort bestond de centrale focus van gezag in onze kerken in groepen, niet in individuen. Er is vertrouwen gesteld in zittingen, kerkenraden, benoemingscommissies, diakoniëen, curatoren, gemeenten, pastorieën, verenigingen, algemene raden, kabinetten, congressen, synodes en dergelijke. Zelden is het vertrouwen voor de uiteindelijke besluitvorming gegeven aan individuen zoals predikanten of apostelen. In de Nieuw-Apostolische Reformatie komt daar echter definitief verandering in.
C. Peter Wagner │ Apostles and Prophets: The Foundation of the Church
De NAR-beweging wil dat apostelen, samen met profeten de leiding van de kerk overnemen van voorgangers, oudsten en kerkleiders. Apostelen worden binnen de NAR soms vergeleken met generaals in de oorlog. Zonder generaal win je geen oorlog.
Apostelen in de Bijbel
Voordat we verder gaan met de NAR apostelen kijken we eerst even naar de apostelen in de Bijbel.
De twaalf apostelen
En Hij riep Zijn twaalf discipelen bij Zich en gaf hun macht over de onreine geesten om die uit te drijven, en om iedere ziekte en elke kwaal te genezen.
Mattheüs 10:1-7 HSV
De namen nu van de twaalf apostelen zijn deze: de eerste, Simon die Petrus genoemd werd, en Andreas, zijn broer; Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broer;
Filippus en Bartholomeüs; Thomas en Mattheüs, de tollenaar; Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Lebbeüs, die ook Thaddeüs genoemd werd;
Simon Kananites en Judas Iskariot, die Hem ook verraden heeft.
Deze twaalf zond Jezus uit en Hij gebood hun: U zult u niet op weg begeven naar de heidenen en u zult geen enkele stad van de Samaritanen binnengaan,
maar ga liever naar de verloren schapen van het huis van Israël.
En als u op weg gaat, predik dan: Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen.
Hij heeft mij de genade geschonken apostel te zijn, opdat ik omwille van zijn naam aan alle volken gehoorzaamheid en geloof zou verkondigen –
Romeinen 1:5 NBV21
In het Nieuwe Testament lezen we over de twaalf apostelen. Het aantal twaalf staat symbool voor de twaalf stammen van Israël. De twaalf apostelen worden in de evangeliën ook een paar keer aangeduid als ‘de twaalf’.
Het Griekse woord apostolos betekent: ‘afgezant’, ‘apostel’ of ‘iemand die gezonden is’. Wanneer Jezus de twaalf discipelen uitkiest en hen de opdracht geeft om het ‘Koninkrijk der hemelen’ te verkondigen aan de Israëlieten, worden ze apostelen genoemd (Mattheüs 10:2). Na Zijn opstanding gaf Jezus de elf overgebleven apostelen de opdracht om aan alle volken te vertellen wat Hij hen had geleerd (Mattheüs 28:18-19). In Handelingen1:26 kwam Matthias in de plaats voor Judas en wordt weer het woord apostelen gebruikt. De twaalf apostelen waren ooggetuige van Jezus bediening op aarde en werden uitgezonden om het evangelie te verkondigen. Ook Paulus heeft Jezus gezien, op weg naar Damascus en hij werd geroepen door Jezus, als apostel voor de heidenen.
Andere apostelen in het Nieuwe Testament
Naast de twaalf apostelen en Paulus worden in het Nieuwe Testament anderen genoemd met de gave van het apostelschap: Jakobus, Barnabas, Silvanus en Apollos. Zij waren geen apostel zoals de twaalf en Paulus.
Apostelen in de NAR
Wanneer christenen nu de term ‘apostel’ gebruiken, kunnen zij daar verschillende dingen mee bedoelen.
- Rooms-katholieke, oosters-orthodoxe en anglicaanse christenen: geloven dat het gezag van hun kerkleiders (bisschoppen) afstamt van de oorspronkelijke twaalf apostelen uit het Nieuwe Testament. De paus is volgens de Rooms Katholieke Kerk de opvolger van de apostel Petrus en is het hoofd van de kerk.
- Protestantse christenen: geloven niet in hedendaagse apostelen als opvolgers van de twaalf apostelen. Het ambt van apostel is volgens hen opgehouden nadat de Bijbel was geschreven. Andere protestantse christenen gebruiken de term apostel nog wel voor grote evangelisten als William Carey en Hudson Taylor en hedendaagse grote evangelisten en kerkstichters. Deze apostelen hebben niet het gezag van de twaalf apostelen uit het Nieuwe Testament en worden meestal ook geen apostel genoemd.
- Pinkster- en charismatische christenen: ook zij gebruiken de term apostel voor grote evangelisten en kerkstichters. Ze geloven ook dat er nog steeds christenen zijn die in sommige opzichten functioneren zoals de apostelen in het Nieuwe Testament (evangelie verkondigen, kerken stichten en wonderen doen). Maar zij geloven niét dat deze hedendaagse apostelen hetzelfde gezag hebben als de twaalf apostelen in het Nieuwe Testament en deze hedendaagse apostelen hebben ook niet het ambt van apostel.
- New Apostolic Reformation christenen: NAR leiders geloven dat er opnieuw apostelen zijn in deze tijd, die hetzelfde gezag hebben als de twaalf apostelen in het Nieuwe Testament. Deze hedendaagse apostelen hebben de leiding en het gezag in de kerk, en steden, landelijk en wereldwijd.
Profeten in de NAR
Over de vraag of er tegenwoordig nog profeten zijn, net als in de tijd van de Bijbel, verschillen christenen ook van mening.
- Cessationisten: geloven dat de rol van profeten is opgehouden nadat de Bijbel was geschreven. Sommigen geloven wel in de gave van profetie, maar dat is dan geen goddelijke openbaring, maar een gave van het uitleggen van de Bijbel of een bepaalde Bijbeltekst.
- Pinkster- en charismatische christenen: geloven dat er mensen zijn met de gave van profetie, die in de kerk woorden van bemoediging spreken. Ze spreken niet over het ‘ambt van profeet’ en zien ook geen leidinggevende functie voor hedendaagse profeten.
- New Apostolic Reformation christenen: geloven in hedendaagse profeten zoals de profeten uit het Oude en Nieuwe Testament. Deze profeten hebben gezag over individuele christenen, kerken en landen wereldwijd. Deze profeten onthullen nieuwe waarheden die ze vaak beschrijven als als strategieën om Gods koninkrijk uit te breiden.
Voorzeker, de Heere HEERE doet niets tenzij Hij Zijn geheimenis heeft geopenbaard aan Zijn dienaren, de profeten.
Amos 3:7 HSV
Als je NAR apostelen vergelijkt met generaals in oorlogstijd, zijn profeten de geheime inlichtingendienst. God maakt zijn plannen van tevoren bekent aan de profeten. Zij ontvangen geheime informatie van God, over de vijand en de strategieën die de kerk nodig heeft om Satan te verslaan en de uitbreiding van Gods koninkrijk. Amos 3:7 gebruiken ze als basis hiervoor. De profetieën van NAR profeten in de lokale kerk gaan bijvoorbeeld over de keuze van een nieuwe oudste of voorganger, of over de visie van de kerk. Landelijk beweren NAR profeten bijvoorbeeld natuurrampen te kunnen voorspellen en profeteren ze over politieke leiders.
Apostolische en profetische netwerken in de NAR
Er is een verschil tussen een lokale (NAR)kerk en een regionale/landelijke/wereldwijde (NAR)beweging of -netwerk. De meeste lokale kerken hebben geen apostel en/of een profeet, maar een voorganger die de leiding en het gezag heeft. Lokale kerken kunnen zich vrijwillig aansluiten bij een regionaal, landelijk of wereldwijd apostolisch netwerk of profetische raad. Een paar van deze NAR-netwerken zijn:
Apostolisch Netwerk | Oprichter en/of voorzitter |
---|---|
Apostolic Council of Prophetic Elders | Cindy Jacobs |
Apostolic Network Christian International | Bill Hamon |
Bethel Leaders Network | Bill Johnson |
Stichting Coalitie voor Apostolische Reformatie | Dick & Arleen Westerhof |
European Apostolic Leaders (EAL) | Jan-Aage Torp |
European Prophetic Counsel | Sharon Stone |
Global Awakening Network | Randy Clark |
Global Evangelist Alliance | |
Harvest Fields International | Mattheüs van der Steen |
Harvest International Ministry | Ché Ahn |
Hodos – An Apostolic Network for the 21st Century | Alain Karon |
International Coalition of Apostolic Leaders (ICAL) | John P. Kelly |
Nederlandse Profetische Raad | Arleen Westerhof |
Revival Alliance (nu Global Awakening Network) | Randy Clark (Global Awakening), John en Carol Arnott (Catch the Fire) Che Ahn (H-Rock church), Heidi en Roland Baker (Iris Ministries) en Bill Johnson (Bethel Church) |
Het Koninkrijk van God
Los van hoe en wanneer je gelooft dat we in de hemel zullen worden opgenomen, moeten we onszelf ontdoen van de gedachte dat Jezus zijn gemeente komt redden. Die leugen heeft vele generaties revolutionairen losgetrokken van hun doel, zoals een gewricht dat uit de kom is getrokken.
Bill Johnson │ Dromen met God
Er bestaan verschillende visies op de leer van de eindtijd (de eschatologie). Binnen de NAR hangt men vooral het post-millennialisme en preterisme aan. Ook Kingdom Now wordt geleerd binnen de NAR. Kingdom Now is de leer, dat de kerk het Koninkrijk van de hemel naar de aarde moet brengen. Hét kenmerk van de NAR is dat ‘het Koninkrijk op aarde vestigen’ alleen mogelijk is door de (NAR) apostelen en profeten van nu.
Waaraan is een NAR-kerk te herkennen?
Hoe weet je nu of een bepaalde kerk of gemeente behoort bij de NAR-beweging of erdoor wordt beïnvloedt? Kerken zetten dit namelijk niet op de voorgevel van het gebouw of op hun website. Ook een de geloofsbelijdenis van een gemeente op de website maakt het niet meteen duidelijk, want die lijkt vaak op de geloofsbelijdenissen van andere kerken.
Er zijn zeker wel manieren om te ontdekken of je met de NAR-beweging of een door de NAR beïnvloede kerk te maken hebt. Wanneer een kerk voorstander is van de vijfvoudige bediening is de kans groter dat het een NAR-kerk is. Andere kenmerkende dingen of gebruikte termen in de NAR-beweging zijn:
- atmosfeer van de Heilige Geest
- een aanraking door de Heilige Geest
- conferenties met bekende apostelen en profeten
- evangelisten of voorgangers met een genezingsbediening
- (online) bijbelscholen
- het delen van getuigenissen over wonderen en genezing
- het delen van bijzondere ervaringen met God
- ‘de hemel op aarde’ brengen door de dingen te doen die Jezus deed
- op zoek zijn naar ‘Gods plan met je leven’
- het verstaan van Gods stem
- wandelen in het bovennatuurlijke
- verlangen naar ‘meer van God’ of naar ‘meer van de Heilige Geest’
- bovennatuurlijk ervaringen
- het ervaren van een tastbare aanraking van God in het lichaam
- jongeren die studeren bij Bethel School of Supernatural Ministry
- het gebruik van boeken van bekende NAR-apostelen en profeten
Bronnen/meer lezen
- Holly Pivec, R. Douglas Geivett │A New Apostolic Reformation?: A Biblical Response to a Worldwide Movement
- Holly Pivec, R. Douglas Geivett │ Counterfeit Kingdom: The Dangers of New Revelation, New Prophets, and New Age Practices in the Church
- C. Peter Wagner │Apostles and Prophets: The Foundation of the Church
tja we leven in een tijd van verwarring / mensen zijn verward in wie zij zijn / verward wat nu het huwelijk is / ect. Maar ook in de kerken komen meer en meer verwarring tegen. Men is opzoek naar ervaring , beleving , men valt in de Geest , en meer en meer komen we verstrikt in de fuik van het bovennatuurlijke, waar misleidende machten aan het werk zijn. Wij hebben geen profeten nog apostelen, wij hebben het woord van God gekregen dit is waar wij mee bezig moeten zijn.
Naarmate de tijd vordert en het duisterder om ons heen word , moeten wij dicht bij het woord blijven als de waarheid. De nacht vordert gestaag , maar eens zal het morgen licht schijnen en zal de duisternis wijken voor het licht , en zal er een nieuwe dag aanbreken , de dag van Christus wederkomst.
Zeer goed omschreven Erik!
Inderdaad, Zijn Woord is meer dan genoeg. Heeft Jezus ons niet gewaarschuwd voor misleidingen in de laatste dagen