Eindtijdvisies
Vorig jaar begon ik wat te lezen over de eindtijd en ik vond en vind nog steeds behoorlijk ingewikkeld. Af en toe schreef ik er iets over op deze website. In ‘Vier visies op Openbaring‘ schreef ik kort iets over de Historicistische visie, de Futuristische visie, de Preteristische visie en de Idealistische visie. Door het luisteren van een Bijbelstudie van Wim Grandia op YouTube kwam ik op het spoor van de preteristische visie en Kingdom Now.
INHOUDSOPGAVE
Preterisme
Het preterisme (of de preteristische visie) leert dat de gebeurtenissen in die in Mattheüs 24 en Openbaring staan beschreven, gaan over de periode voor of tijdens de verwoesting van de tempel in Jeruzalem, in het jaar 70 na Christus.
Het sterke punt van deze uitleg is volgens de StudieBijbel Online dat ‘deze duidelijk maakt dat Openbaring voor de eerste hoorders en lezers van belang was. Het boek ging over hun eigen situatie en probeerde hen daarin te steunen en te bemoedigen. Het bezwaar is dat deze uitleg Openbaring niet leest als een profetisch boek, als voorzeggend voor de toekomst, zoals staat in Openbaring 1:19.‘
Het volledig preterisme gelooft dat alle profetieën vervuld zijn en dat Jezus wederkomst heeft plaatsgevonden na de val van Jeruzalem in 70 na Christus. Sindsdien leven we volgens het preterisme in het 1000-jarig rijk en een opname van de gelovigen bestaat niet volgens hen.
Bekende preteristen
Bekende preteristen zijn Jeroen Koornstra, Peter Scheele en David Sörensen. Op cip.nl staan wat artikelen rond het boek: ‘Einde van de eindtijd‘ van Jeroen Koornstra:
- W.J. Ouweneel – Vond Jezus’ wederkomst al in het jaar 70 plaats!?
- Jeroen Koornstra – Waarom vergeestelijking eindtijdprofetieën niet problematisch is
- Koornstra vs. Ouweneel: is Jezus nou wel of niet teruggekeerd in het jaar 70?
Peter Scheele schreef het boek Beelden van Openbaring. Op Bijbelstudie.info is te lezen waarom dit de preteristische visie is. David Sörensen maakt ook zeker geen geheim van zijn preteristische visie.
Preterisme & Kingdom Now
Binnen de preteristische beweging past ook het postmillennialisme en Kingdom Now. Volgens deze preteristen leven we nu al in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde. Dat klinkt bekend natuurlijk, wanneer je op de hoogte bent van wat de NAR leert. Kingdom Now en de NAR leren dat christenen het koninkrijk op aarde moeten vestigen, zodat Jezus Christus kan terugkomen naar deze aarde.
Het is dus niet zo verwonderlijk dat je binnen de NAR weinig tot niets hoort over de wederkomst van Jezus. Eerlijk gezegd viel dit kwartje bij mij pas toen ik meer las over het preterisme.
Het tweede probleem met het onderwijs is dat ze elk verlangen naar de op handen zijnde terugkeer van de Heiland wegnemen. Sommige mensen die dit daadwerkelijk onderwijzen, hebben een zeer spottende houding ten opzichte van elke vermelding van de opname. Het zijn volslagen spotters.
Azusa Report
De betekenis van de volgende quote van Bill Johnson is me nu ook duidelijk:
Jezus heeft ons geen macht en autoriteit gegeven zodat we in een kerkbank konden zitten wachten op de opname.
Veel gelovigen hebben meer vertrouwen in de wederkomst van Jezus dan in de kracht van het evangelie.
Bill Johnson

Ook de antipathie tegen het lied ‘Stil maar, wacht maar’ past in de NAR/Kingdom Now en preteristische visie. De keren dat ik twee niet nader te noemen sprekers negatief hoorde spreken tijdens een kerkdienst over dit lied zijn niet meer tellen inmiddels, maar ik blijf het toch zingen…
Bronnen
- Azusareport – Should Bill Johnson and Bethel Redding be rejected as heretical?
- Christipedia – Preterisme
- Dirk van Genderen – Hemel op aarde?
- Wim Grandia – Zie Hij Komt, Bijbelstudieavond 1 van 8
- Theo Hagendoorn – ‘De hemel op aarde‘
- StudieBijbel Online – Verschillende visies op Openbaring – P.J. Lalleman, 2000
- Toets alles – Het preterisme – een bespreking en weerlegging
Aangaande de kritiek op de NAR: ik begrijp werkelijk niet wat het probleem is wanneer je in de wachttijd op Jezus, je door God gegeven autoriteit ten volle gebruikt en je invloed optimaal aanwendt om deze wereld mooier te maken met gebruikmaking van de koninkrijksprincipes van God. Moet je dan alleen maar vol verwachting naar boven staan staren met je gevulde olielampje? Moet de christenunie dan ook maar meteen de handdoek in de ring gooien? Moet je het groeiende onrecht op alle vlakken van de samenleving dan maar lijdzaam toezien?
Niemand weet wanneer Jezus terugkomt. Plant intussen gewoon dat boompje en focus je niet op alle ellende maar op God die (ook vóór de wederkomst van Jezus) alles in Zijn hand heeft. Wacht niet op het duizendjarig vrederijk maar begin alvast met bouwen aan dat Koninkrijk. Of dacht je dat je die autoriteit niet had gekregen? Je bent gezeten met Hem op de troon om te… regeren!