‘GRACE023, van evangelisch naar charismatisch’ is het verhaal van een bestaande evangelisch/charismatische gemeente in Nederland. Het verhaal is waar gebeurd, de naam van de gemeente is fictief.
Stef Bos
Al sinds mijn tienertijd luister ik graag naar de liedjes van Stef Bos, bijvoorbeeld ‘Papa’ of ‘Is dit nu later’. Op mijn Groeiblog schreef ik in 2016 over het lied ‘De taal van mijn hart’. De liederen over Bijbelse figuren, zoals het ‘Lied van Ruth’ of ‘Lied van Petrus’ vind ik ook mooi.
Stef Bos │ Iemand moet het doen
Vanmorgen hoorde ik een nieuw lied van Stef Bos ‘Iemand moet het doen’ en het kwam wel binnen. Luister maar naar het lied en lees een stukje van de tekst:
statistieken slaan ons om de oren
maar wat is waanzin en wat is waar
geen vragen stellen nu we moeten doorgaan
en wie twijfel zaait is een gevaarmaar iemand moet het doen
iemand moet zeggen
iemand moet de vragen stellen
iemand moet het doenwe wachten op het einde maar dit
is pas het begin
hela hola houdt de moed erin
we wachten op het einde maar dit is pas het beginmaar ik, ik ben niet gek
Stef Bos │ ’Iemand moet het doen’
steek het vuur niet aan de lont
steek mijn nek niet uit
steek mijn kop onder de grond
zo hou ik mij maar in
en hou ik mijn fatsoen
Grace023
Eerlijk gezegd had ik bij het refrein ook meteen een andere context in mijn hoofd dan die van Stef Bos. Niet Covid19, maar die van Grace023. Dat is het mooie van liedjes, je kunt je eigen verhaal er in horen. Ik kan het dan niet laten om de tekst een klein beetje aan te passen, omdat het me raakt. Ik paste de tekst aan, voor mezelf en voor iedereen die er voor ons was en ons begreep. Voor iedereen die wel wilde, maar niets durfde te zeggen. Dank aan iedereen die ons daarmee bemoedigde.
Ik vind het zo goed dat jullie vragen durven te stellen, ik durf dat niet
Roos
Jullie hebben echt ‘ballen’ dat je gewoon blijft komen
Bert
We hebben mensen als jullie nodig in de gemeente en profeten in de Bijbel waren ook niet geliefd
Gerhard
Iemand moest het doen
Mijn variatie op ‘Iemand moet het doen’ van Stef Bos:
waar zijn ze nu de ex-Nehemianen
die alles heel anders zouden doen
opeens is zoveel anders in deze kerk
het lijkt niet meer op toenwaar zijn ze nu de Bereanen
die altijd voor het Woord willen gaan
om de Waarheid te kunnen onderwijzen
die soms in een doos wordt gedaanen waar was jij verdwaald in je gedachten
want je houd je op de vlakte en gedeisd
doet alsof alles doodgewoon is
terwijl je naar de waanzin kijktwie van ons zorgt nog voor de ander
wie durft er nog te zeggen wat ‘ie denkt
als je weet wat er kan gebeuren
wanneer je eerlijk bentmaar iemand moest het doen
iemand moest het zeggen
iemand moeten de vragen stellen
iemand moest het doenwaar zijn ze nu de connectors
die voor verbinding zouden gaan
ik heb zo lang geloofd in wat ze zeiden
maar ze lieten ons in de kou staanof ze lopen lamgeslagen in een optocht
van een man die op een grote trommel slaat
hij zegt ik bepaal de koers hier
en ik vind dat jij teveel praatwaar zijn ze nu de harde werkers van het begin
houden ze nu hun ogen en oren dicht
omdat ze zien dat het orkest blijft spelen
ook al zinkt het schipgrote woorden klinken in onze oren
maar wat is Bijbels en wat onwaar
geen vragen stellen nu we moeten doorgaan
en wie twijfel zaait is een gevaarmaar iemand moest het doen
iemand moest het zeggen
iemand moest de vragen stellen
iemand moest het doenen we sluiten de gordijnen
voor de akoestiek
minder licht naar buiten
de Sonitus die piektwe wachten op een wonder en dit
is pas het begin
hela hola houdt de moed erin
we wachten op een wonder en dit is pas het beginmaar ik, ik ben niet gek
ik hou mijn mond dicht
steek mijn nek niet uit
steek mijn kop onder de grond
zo hou ik mij maar in
en mag ik blijvenmaar iemand moest het zeggen
iemand moest het doen
iemand moest het doeniemand moest het doen
iemand moest het zeggen
iemand moest de vragen stellen
iemand moest het doen
iemand moest verklaren wat er echt gebeurt
of iemand moest voorkomen dat het scheurtwaar zijn ze nu de ex-Nehemianen
wij zouden het toch anders doen?grote woorden klinken in onze oren
maar wat is Bijbels en wat onwaar
geen vragen stellen nu we moeten verder
en wie twijfel zaait is een gevaarwie twijfel zaait is een gevaar
Iemand moest het doen – over Grace023
maar iemand moest het zeggen
iemand moest het doen
Hoi Anoniem,
Ik heb best lang nagedacht over je opmerking over “de toon’. Het is n.l. een veel gehoord argument tijdens Christelijke discussies. De Bijbel spreekt regelmatig over dingen zoals “bedekken met de mantel der liefde” en “Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worde”, “in de liefde blijven”, enz. Ook staat er “waarom lijdt ge niet liever ongelijk?” en Jezus spreekt over “de andere wang toekeren”. De lijst kan nog veel langer gemaakt worden, maar de hoofdlijn is duidelijk.
Toch is er ook een andere kant te vinden. Het valt me op dat in de hele Bijbel men vaak een messcherpe toon hanteert als het om wantoestanden in Israël gaat. Als je leest hoe de profeten van het Oude Testament het volk Israël de les lazen, dan sta je perplex. Als zo’n profeet dat in deze tijd zo zou doen, dan zou dat voldoende grond zijn om een rechter tot een veroordeling wegens smaad, laster en zelfs antisemitisme te laten komen. In het Nieuwe Testament is dat niet anders en noemt Jezus mensen zelfs witgepleisterde graven vol dorre doodsbeenderen. “Adderengebroedsel”, riep Hij. Later joeg hij de geldhandelaren met een zweep de tempel uit. In Openbaringen wordt over Jezus aangekondigd dat Hij bij Zijn wederkomst de heidenen zal hoeden met een ijzeren roede.
Beste Anoniem, er blijft weinig over van je opmerking over “de toon”. Luister nog eens verder naar Timotheüs die zegt: ” Luister niet naar zinloos en leeg gezwets, want het voert steeds verder van God weg. Wat dwaalleraren vertellen, woekert voort als een gezwel.” De Bijbel is messcherp en snoeihard als het om dwaalleren, valse profeten en apostelen gaat. Het wordt zo vaak genoemd dat je zou denken dat het het hoofdthema van het Nieuwe Testament is. Jezus waarschuwt ons met de woorden: “Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn.”
Als afsluiting blijf ik toch nog met een vraag aan jou zitten, Anoniem. Waarom maak je je zo druk over “de toon”? Vind je het zielig voor de leiders die door het stukje van Heleen gekwetst worden. Waarom toon je geen enkele empathie voor de slachtoffers? Je weet toch dat er inmiddels velen van je broeders en zusters verwond rondlopen, omdat ze door een wolf aangevallen zijn? Heleen heeft het op zich genomen voor hen op te komen. Iemand moet het toch doen?
Richting de Farizeeërs bleef Jezus inderdaad veroordelend, sarcastisch, en ronduit scherp. Telkens weer.
Hiermee zeg je nogal wat Hans. Dus deze gemeente vult zich met zinloos gezwets, brengt de mensen niet dichter bij Jezus, en is een gezwel geworden?
Het is de toon die de muziek maakt. Sterker nog, straalt dit wat jij schrijft of wat in diverse blogs hier is te lezen, Jezus’ liefde uit? Ik lees veelal venijn, haat, liefdeloosheid.
Vraagt God niet van ons om elkaar lief te hebben? Vraagt God niet van ons om de wereld te vertellen over Zijn onvoorwaardelijke liefde?