Gods rechtvaardigheid en liefde
Vorige keer schreef ik over wat voorafgaat aan dit gedeelte, over de zonde die Paulus benoemt waarbij hij citeert uit het Oude Testament. In Romeinen 3:21-26 schrijft Paulus over de oplossing, hoe we rechtvaardig voor God kunnen zijn.
De dood van Jezus Christus maakt Gods reddende gerechtigheid openbaar. Gods rechtvaardigheid en liefde komen bij elkaar bij het kruis.
HSV-Studiebijbel pag. 1938
Romeinen 3:21
Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de wet en de profeten is getuigd:
Romeinen 3:21 HSV
‘Maar nu’
Er komt iets nieuws. Nu, wil zeggen, in de periode van de heilsgeschiedenis die is aangebroken door de dood en opstanding van Jezus Christus. Paulus schreef hiervóór over de toorn van God over de zonde, nu gaat hij verder met Gods gerechtigheid.
‘zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard’
In vers 20 lezen we dat het niet mogelijk is gerechtvaardigd te worden door de wet na te leven. De gerechtigheid van God is daarom geopenbaard zonder de wet. Ze is niet gebaseerd op menselijke gehoorzaamheid aan de werken van de wet.
Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde.
Romeinen 3:20 HSV
Daarom is voor hem geen sterveling onschuldig omdat hij de wet naleeft, want juist de wet leert ons de zonde kennen.
Romeinen 3:20 NBV
‘waarvan door de wet en de profeten is getuigd’
De wet wordt niet aan de kant gezet hiermee. De wet getuigd zelfs van deze nieuwe gerechtigheid. De profeten en heilige Schriften (het Oude Testament) beloofden het al.
dat al bij monde van zijn profeten in de heilige geschriften is beloofd:
Romeinen 1:2-3 NBV
het evangelie over zijn Zoon, een mens voortgekomen uit het nageslacht van David,
Oude Testament ↔︎ Nieuwe Testament
‘Maar nu’ wil niet zeggen dat vroeger in het Oude Testament God alleen toornig was en nu, in het Nieuwe Testament alleen liefdevol en genadig. D.A. Carson geeft aan waarom dit niet klopt:
- In het Oude Testament lezen we vaak over de toorn van God, maar hetzelfde Oude Testament bevestigt ook Gods goedertierenheid, vrijgevigheid, liefde en genade.
- Het Nieuwe Testament spreekt ook over de toorn van God. ‘De kleurrijkste, metaforische verbeeldingen van de hel komen bijna allemaal bij Jezus vandaan’, schrijft Carson. In Openbaring 14 lezen we over mensen die in de wijnpersbak van God worden geworpen…..
Paulus bewijst dat de openbaring van Gods gerechtigheid in relatie tot het Oude Testament staat; hij laat zien dat de wortels van het goede nieuws in de bladzijden van het Oude Testament liggen.
D.A. Carson│’Het evangelie centraal’ pag. 62