Romeinen 3:24-25a
Ik ben nog steeds aan het lezen van het boek ‘Het evangelie centraal’ van D.A. Carson. Hoofdstuk 2 van het boek gaat over over Romeinen 3:21-26, ‘Het hart van de hele Bijbel’ en in deze vierde blog deel ik iets over Romeinen 3:24-25a.
en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.
Romeinen 3:24-25a
Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed.
‘gerechtvaardigd door Zijn genade’
In het nieuwe verbond is geen onderscheid meer tussen Joden en niet-Joden schreef ik gisteren. De tweede reden waarom er geen onderscheid is tussen Joden en niet-Joden ligt hierin, lees ik in de StudieBijbel Online, dat de rechtvaardiging niet berust op een bepaalde eigenschap of kwaliteit van de mens, maar alleen op Gods genade.
Maar als het door genade is, is het niet meer uit de werken, anders is genade geen genade meer. En als het uit de werken is, is het geen genade meer, anders is het werk geen werk meer.
Romeinen 11:6 HSV
‘verlossing’
Het woord apolutrōseōs betekent verlossing. Het zelfstandig naamwoord apolutrōsis betekent loskoping of bevrijding. We worden gerechtvaardigd door de verlossing in Jezus Christus.
Verlossing wijst ook terug naar de uittocht uit Egypte. Door het bloed van het lam aan de deurposten, bevrijde (verloste) de Here God het volk Israël uit Egypte. Dit verwees toen al naar de verlossing door het bloed van Jezus.
Door het lezen van hoofdstuk 2 uit ‘Het evangelie centraal’ begrijp ik nu beter wat het betekent om ‘eigendom van Jezus Christus’ te zijn. Ik vat het kort samen:
- ‘Verlossing’, ‘aflossen’ of ‘vrijkopen’ wordt ook in de economie gebruikt. Een hypotheek kun je bijvoorbeeld aflossen.
- Vroeger waren er pandjeshuizen. Als je geld nodig had, verkocht je je horloge aan een pandjeshuis waar ze het voor een afgesproken tijd bewaarden. In de tussentijd, als je weer geld had, kon je teruggaan om het (met rente) terug te krijgen. Je kon het ‘vrijkopen‘.
- In de Grieks/Romeinse tijd kon je slaaf worden door het verliezen van een oorlog. Als je geen geld had verkocht je jezelf en je familie als slaven. Je kon vrijgekocht worden. Iemand (de losser) betaalde de prijs voor de slaaf aan een heidense tempel plus een kleine toeslag voor de tempelpriesters. De tempel betaalde het losgeld aan de eigenaar van de slaaf, waarna de slaaf eigendom werd van de god van die tempel. De slaaf werd verlost uit de slavernij bij de slaveneigenaar en werd slaaf van de godheid.
- Paulus gebruikt dit beeld. Hij schrijft dat christenen zijn bevrijd van de slavernij aan de zonde en als gevolg daarvan zijn ze slaven geworden van Jezus Christus.
Want toen u slaaf van de zonde was, was u vrij ten aanzien van de gerechtigheid.
Romeinen 6:20 HSV
‘verzoening’
Verzoening kun je op twee manieren opvatten:
- Verzoening of het verzoeningsoffer van Jezus is nodig voor het uitwissen van onze zonde. Het is het volmaakte offer voor de zonde. In plaats van de niet volmaakte offers in het Oude Testament.
- Verzoening is ook nodig om de toorn van God te veranderen in gunst. God is heilig en rechtvaardig en haat de zonde. Jezus moest aan het kruis de pijn dragen van de toorn van God over de zonde.
D.A. Carson schrijft dat de zonde moet worden uitgewist (wegdoening) en God wordt tevredengesteld (verzoening). We beledigen God met onze zonden. David pleegde overspel met Bathseba en werd hiermee geconfronteerd werd door de profeet Nathan. Hij schreef toen Psalm 51 waarin hij schrijft dat hij tegen God had gezondigd. Iedere zonde is ook zonde tegen God persoonlijk.
Daarom zegt Jezus dat het eerste gebod is God lief te hebben met je hart, je ziel, je verstand en je kracht. Het is het eerste gebod, omdat dat het gebod is dat we altijd breken als we een van de de andere breken. Altijd.
D.A. Carson – ‘Het evangelie centraal’
De volgende en laatste blog over Romeinen 3:21-26 gaat over vers 25a-26 waarin nog duidelijker wordt hoe in het kruis van Jezus Christus rechtvaardigheid en liefde bij elkaar komen.
Bronnen
- D.A. Carson – Het Evangelie centraal – kruis en opstanding van Jezus
- TGC Nederland – Waarom we dringend evangeliecentrische kerken en christenen nodig hebben – Webinar met Dr. D.A. Carson en boekpresentatie ‘Het Evangelie centraal’
- StudieBijbel Online
- HSV-Studiebijbel
- AMEN Bijbelmagazine januari 2020 – Peter A. Slagter – Het geloof van Christus
- Romeinen 3:24-25a – NBV21/HSV