Getuigen van Gods trouw en goedheid
In de Bijbel lezen we dat het belangrijk is om God te danken voor Zijn trouw en goedheid. David vraagt zich in Psalm 13 af hoelang God hem nog zal vergeten. Maar hij eindigt de psalm met een lofzang voor de Heer, vanwege Zijn trouw en goedheid. De profeet Jesaja herinnert eerst aan de goedertierenheid van God, vóór zijn gebed om bekering en herstel van het volk Israël. En Petrus begint zijn eerste brief met dank aan God, Die ons opnieuw geboren deed worden.
Ik echter vertrouw op Uw goedertierenheid, mijn hart zal zich verheugen in Uw heil, ik zal voor de HEERE zingen, omdat Hij goed voor mij geweest is.
Psalm 13:6 HSV
Ik zal de goedertierenheid van de HEERE in herinnering roepen, de loffelijke daden van de HEERE, naar alles wat de HEERE voor ons heeft gedaan, de grote goedheid voor het huis van Israël, die Hij hun bewezen heeft naar Zijn barmhartigheid en naar de veelheid van Zijn goedertierenheid.
Jesaja 63:7 HSV
Geprezen zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons, overeenkomstig Zijn grote barmhartigheid, opnieuw geboren deed worden tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden,
1 Petrus 1:3-4 HSV
tot een onvergankelijke, onbevlekte en onverwelkbare erfenis, die in de hemelen bewaard wordt voor u.
In veel Pinkster-, evangelische en charismatische gemeenten is het gebruikelijk dat leden van de kerk getuigenissen delen in de kerkdienst, of op de website van de gemeente. Getuigenissen van wat God voor hen heeft gedaan, bijvoorbeeld een genezingswonder. Dat is goed, als het gaat om God te eren en Hem te danken hiervoor.
Er kan ook nog iets anders zitten achter het delen van een getuigenis, beter gezegd: achter het aanmoedigen hiervan door voorgangers of kerkleiding. Iets waar veel christenen zich niet van bewust zijn denk ik.
Het getuigenis & (genezings)wonderen
Bill laat ons zien hoe de impact van het getuigenis ons kan transformeren van gewone christenen in hedendaagse revivalisten.
Kris Vallotton │ Voorwoord │ Release the Power of Jesus │ EN⇾NL
Bij Bethel Church hebben getuigenissen alles te maken met (genezings)wonderen. Het is een hemelse hulpbron, een manier voor het ontvangen van een genezingswonder. Johnson zegt in een gesprek met Randy Clark dat in Bethel Church ongeveer eenderde van de genezingswonderen plaatsvindt door een ‘woord van de Heer’ en tweederde door een getuigenis. Vandaar dat in alle vergaderingen van Bethel Church één of twee uur wordt uitgetrokken voor het delen van getuigenissen. Ook tijdens kerkdiensten worden er getuigenissen gedeeld en er is een pagina op de website van Bethel Church waarop getuigenissen worden gedeeld.
Volgens Johnson is het getuigenis (het herinneren van wat God heeft gezegd en gedaan in ons leven) een van de belangrijkste dingen die bepalend zijn voor ons succes of falen in het volhouden van een ‘Kingdom Lifestyle’ van kracht en wonderen.
De krachtige implicatie van Openbaring 19:10b
Hoe het delen van getuigenissen begon beschrijft Bill Johnson in hoofdstuk 1 van ‘Release the Power of Jesus’:
Op een dag zat ik in mijn kantoor het boek Openbaring te lezen, toen ik iets onmiskenbaars voelde – het gevoel dat ik krijg als de woorden van de bladzijde lijken te springen en ik weet dat ik een directe ingeving van de Heer krijg. Ik dacht: Wauw! Dat is zo krachtig! ik heb geen idee wat het betekent, maar het is krachtig! (Zoals gewoonlijk begreep mijn geest het veel sneller dan mijn verstand.)
Het vers dat ik had gelezen was Openbaring 19:10: “En ik viel voor zijn voeten neer om hem te aanbidden, maar hij zei tegen mij: Pas op dat u dat niet doet! Ik ben een mededienstknecht van u en van uw broeders, die het getuigenis van Jezus hebben. Aanbid God. Het getuigenis van Jezus is namelijk de geest van de profetie.” Het was vooral deze laatste zin die zojuist was geëxplodeerd in mijn hart, en ik wist dat het krachtige implicaties had die veel verder reiken de context van de ontmoeting van Johannes.
Bill Johnson │ Release the Power of Jesus │ EN⇾NL
Bill Johnson vroeg de Heilige Geest om hulp om de tekst te begrijpen en kreeg een paar uur later antwoord, toen iemand uit de kerk hem een getuigenis kwam geven over zijn door God herstelde huwelijk. Toen de man hem toestemming gaf om dit getuigenis te vertellen aan iedereen die het moet horen, wist Johnson dat hij het getuigenis van de man kon gebruiken om (genezing) te profeteren over mensen.
Het concept van het getuigenis
Zo begon dus het concept van genezing door getuigenis, zoals Bill Johnson het noemt. Johnson kreeg een direct woord van de Heer. Hij wist meteen dat dit een krachtige implicatie zou hebben, die ook nog eens veel verder zou reiken dan de context van de ontmoeting van Johannes. Ik vind dit een bijzondere manier van toepassen van de Bijbel.
Getuigenissen zijn volgens Johnson een openbaring van God, waardoor het besef toeneemt van wat God doet. Door de profetische kracht van het getuigenis vinden er nieuwe genezingswonderen plaats. Het getuigenis van het eerste genezingswonder, zorgt voor het volgende wonder en het getuigenis van dit tweede wonder zorgt weer voor een derde genezingswonder enzovoorts. Johnson noemt het ook wel een rimpeling effect. Van het ene wonder komt het andere wonder. Een voorbeeld uit ‘Release the Power of Jesus’, kort samengevat:
- een kind van 3 werd genezen van een klompvoet na gebed door BSSM studenten
- BSSM studenten wilden de volgende dag bidden voor een vrouw met beenbeugel. De vrouw weigerde, maar nadat de BSSM studenten het getuigenis van de jongen met klompvoet deelden ging ze akkoord en genas van een tumor op haar knie
- een student kreeg een ‘woord van de Heer’ dat ook de rug zou genezen, waarna een tumor in de rug verdween
- Bill Johnson deelde dit getuigenis tijdens een kerkdienst. Een moeder kreeg hierdoor geloof voor de genezing van haar tweejarige dochter, die op hetzelfde moment ook genas van klompvoetjes, terwijl ze bij de creche was
- Bill Johnson deelde deze drie getuigenissen tijdens conferentie in North Carolina. Een moeder keek online mee en haar dochter van 10 jaar oud genas ook van klompvoeten
Wanneer we de werken van God verkondigen, geven we een creatieve, profetische zalving vrij die de sfeer verandert. In feite creëert het gegeven getuigenis toegang voor de zalving die het getuigenis in de eerste tot stand bracht plaats – die ook via een verklaring werd vrijgegeven – om het opnieuw tot stand te brengen.
Bill Johnson │ Release the Power of Jesus │ EN⇾NL
Een ander voorbeeld komt uit ‘The Power of Communion’ van Beni Johnson, waar zij beschrijft hoe haar zoon Eric de kracht van het getuigenis gebruikte bij jonge mensen met autisme. De eerste ‘genezing’ van autisme was krachtig. Eric Johnson deelde het getuigenis hiervan bijna tien keer met anderen en iedere keer werd er weer iemand genezen van iets wat te maken had met autisme. In ‘Healing Unplugged’ staat dat Bethel Church bijna zestig gevallen van bipolaire genezing heeft meegemaakt, waarbij er maar voor vijf of zes is gebeden.
Zien wat de Vader doet
Jezus dan antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen, want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze.
Johannes 5:19-20 HSV
Want de Vader heeft de Zoon lief en laat Hem alles zien wat Hij doet, en Hij zal Hem grotere werken laten zien dan deze, opdat u zich verwondert.
Johannes 5:19 is volgens Bill Johnson en andere NAR leiders, het bewijs dat wij mensen, hetzelfde of nog meer kunnen dan Jezus toen Hij op aarde was. Getuigenissen zijn een cruciaal onderdeel van het ‘zien wat de Vader doet’ volgens Johnson. Ze zijn een uitnodiging om God te ervaren zoals in het getuigenis is verteld, waardoor men meer zoals God wordt en hoe meer men op God gaat lijken, hoe meer men kan doen wat Hij doet en Zijn aard en macht aan de wereld kunnen manifesteren.
Bronnen
- Uitgelichte afbeelding: Pixabay
- Beni Johnson │ The Power of Communion: Accessing Miracles Through the Body and Blood of Jesus
- Bethel Church │ Testimonies
- Bill Johnson, Randy Clark │ Healing Unplugged │ Conversations and Insights from Two Veteran Healing Leaders
- Bill Johnson │ Release the Power of Jesus
- Abigail Delyth (2016) │ On earth as it is in heaven: a study of the healing praxis of Bill Johnson.
Dank je wel, ben blij dat ik je blog heb gevonden. :) Het is goed om deze dingen duidelijk te krijgen, en daardoor anderen aan het denken te zetten…
En het mooiste is dan dat ieder z’n eigen invalshoek gebruikt. Want dan is het wat je zelgf hebt doorleeft en kun je de ander meenemen in je reis….
Het is een bekend effect, als je gelooft dan gebeuren er wonderen , heb je ongeloof en de meerderheid is ongeloof , dan heb je geen wonderen.
Ik moet dit nog 1 keer neerschijven : Zacharia de Opperpriester kreeg een bezoek van een engel , deze Engel verkondigde aan Zacharia dat zijn vrouw een kind zou baren, Zacharia stond in ongeloof , maar wij zijn te oud ,Omdat jij in ongeloof bent zal jij niet spreken totdat het kind ter wereld is gekomen . dit is een aanwijzing wat ge /ongeloof voor effect heeft op het materie. en hoe belangrijk het is voor Gods creatie . Als dit in de Bijbel staat ga erven uit dat het belangrijk is . er wordt telkens weer naar moderne mensen gewezen die dit ontdekt hebben , wel het bestaat al 2000 Jaar .
Hoe meer mensen geloof hebben , hoe beter God door de mensen heen kan werken., met paulus was het zo erg dat zijn zweet doeken al genazen. En telkens weer , zei Jezus : jou geloof heeft jou gered.
bij zijn bezoek aan nazereth staat ook beschreven , hij deed niet veel wonderen door hun ongeloof. zijn dit geen aanwijzingen dat het belangrijk is dat geloof in deze altijd belangrijk is .
dus dat je de mensen geloof laat bouwen waardoor God beter kan werken..
Zacharias kon inderdaad niet praten als straf op zijn ongeloof, maar tegelijkertijd was het ook een teken, iets waar hij om vroeg. En toen hij de naam van zijn zoon Johannes opschreef na zijn geboorte, werd zijn mond weer geopend.
Dat Jezus geen wonderen deed in Nazareth was niet omdat de mensen daar niet geloofden in wonderen, of omdat hun geloof in wonderen niet groot genoeg was. Maar omdat ze niet geloofden dat Jezus de Zoon van God was. Ze zagen hem alleen als de zoon van de timmerman.