Het evangelie van Jezus Christus
De belangrijkste boodschap van de Bijbel is toch het evangelie van Jezus Christus!? Hiermee bedoel ik: het leven, sterven en de opstanding van Jezus. Hij is gekomen naar deze aarde om verlossing mogelijk te maken voor mensen die in Hem geloven.
INHOUDSOPGAVE
Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 3:16 HSV
Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Johannes 3:16 HSV
en hij bracht hen naar buiten en zei: Heren, wat moet ik doen om zalig te worden?
Handelingen 16:30-31 HSV
En zij zeiden: Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huisgenoten.
Redding niet het uiteindelijke doel?
Bill Johnson schrijft in ‘Wanneer de hemel doorbreekt op aarde’, dat redding niet het uiteindelijke doel was van de komst van Christus. Het uiteindelijke doel is volgens Johnson: ieder wedergeboren mens vervullen met de Heilige Geest. Daar hoort bij het doen van tekenen en wonderen, wat centraal staat bij Bethel Church. Je leest het op de website van Bethel Church en op die van Bill Johnson Ministries. Over de basis, het evangelie van Jezus Christus en wat het betekent om gered te worden is weinig te vinden. In één van de geloofsverklaringen van Bethel Church wordt het kruis van Jezus genoemd, maar niet in de context van het redding van zonden, maar voor ‘alles wat we ooit nodig zullen hebben’.
Zo was redding ook niet het uiteindelijke doel van de komst van Christus. Het was het directe doel, net als het merkteken op de baan. Zonder verlossing bestond er geen hoop op het behalen van het uiteindelijke doel: ieder wedergeboren mens vervullen met de Heilige Geest.
Bill Johnson │ Wanneer de hemel doorbreekt op aarde
Tekenen en wonderen, een bewijs van redding?
Door de enorme aandacht van Bethel Church en haar leiders voor tekenen en wonderen, lijkt het evangelie van genade door Jezus Christus te zijn vervangen door een evangelie van tekenen en wonderen. Sterker nog, het doen van tekenen en wonderen lijkt ook wel een bewijs van redding. In het boek ‘Release the Power of Jesus’ schrijft Bill Johnson dat we zonder de vrucht van goede werken in ons leven het bewijs missen dat ons identificeert als een nieuwe schepping in Christus. Jezus gebruikte de term ‘goede werken’ volgens Johnson om de tekenen en wonderen die Hij deed te beschrijven.
Werken kunnen ons niet redden, maar zonder de vrucht van goede werken in ons leven missen we het bewijs dat ons identificeert als nieuwe scheppingen in Christus. Net zoals Gods aard wordt geopenbaard in wat Hij doet, is het bewijs dat we worden getransformeerd naar Zijn gelijkenis, dat we Zijn aard onthullen in wat we doen . wat zijn deze goede werken? Het is te gemakkelijk om de leer van Jezus terug te brengen tot wat menselijkerwijs mogelijk is. Hoewel we het heerlijk vinden om de armen te voeden, de naakten te kleden en mensen in nood te bezoeken (dergelijke vriendelijke daden zijn essentiële uitingen van het christelijke leven), weigeren we hen die innerlijke drang naar effectieve dienstverlening te laten bevredigen. Hij gebruikte specifiek de term ‘goede werken’ om de wonderen, tekenen en wonderen die Hij verrichtte te beschrijven.
Bill Johnson │ Release the Power of Jesus, pagina 20
Evangeliseren door tekenen en wonderen
Op de website bjm.org (Bill Johnson Ministries) stond voorheen de vraag: ‘Hoe geef je les en rust je mensen uit voor outreach in Redding?’. Het antwoord was dat evangeliseren buitengewoon belangrijk is en vervolgens ging het niet over het evangelie van redding en genade door Jezus Christus, maar over tekenen en wonderen. BSSM studenten leren te evangeliseren door middel van ’treasure hunt’, waarbij ze mensen proberen te genezen van ziekten. Daarbij hopen ze neem ik aan, dat wanneer mensen een wonder zien of meemaken, ze tot geloof in Jezus komen. Maar in de tijd van de Bijbel waren wonderen en genezing geen garantie dat mensen gingen geloven en nu ook niet. In de gelijkenis over de rijke man en Lazarus, vroeg de rijke man Abraham om Lazarus naar zijn broers te sturen, zodat ze zich zouden bekeren. Waarop Abraham tegen hem zei “Als zij niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen zij zich ook niet laten overtuigen, als iemand uit de doden zou opstaan”.
En hij zei: Ik vraag u dan, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt,
Lukas 16:27-31 HSV
want ik heb vijf broers. Laat hij dan tegenover hen getuigenis afleggen, opdat ook zij niet komen in deze plaats van pijniging.
Abraham zei tegen hem: Zij hebben Mozes en de profeten. Laten zij naar hen luisteren.
Hij echter zei: Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe zou gaan, zouden zij zich bekeren.
Maar Abraham zei tegen hem: Als zij niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen zij zich ook niet laten overtuigen, als iemand uit de doden zou opstaan.
Wat, als mensen niet genezen
Wat kan het gevolg zijn, wanneer de mensen in Redding die aangesproken zijn door BSSM studenten, niét genezen? Wat zeggen de studenten dan tegen hen? Inwoners van Redding klagen op social media dat ze worden lastig gevallen door de studenten. Erger is het als zij door deze acties juist niét tot geloof in Jezus komen.
Maar ook voor christenen die met deze leer van Bethel Church en Bill Johnson te maken krijgen kan het lastig zijn. Als je op zondag in de kerk steeds hoort dat je moet geloven in wonderen en in genezing en jij wordt of blijft ziek, kun je gaan twijfelen aan je geloof of zelfs aan je redding door Jezus Christus.
Goed artikeltje weer! Bethels evangelie is een ander ander evangelie, waarbij het middel niet het prediken van de goede boodschap is, maar het demonstreren van kracht en waarbij mensen niet gered worden tot eeuwig leven maar tot een beter leven in het hier en nu.
Hallo Helen, Hoewel ik het compleet eens met je bent met dat het evangelie niet 1 van tekenen en wonderen is, denk ik ook niet dat je kan zeggen dat het evangelie, 1 van genade is, want het evangelie is zoveel meer.
Allebei en meer zijn een onderdeel van het evangelie wat komt als je Bijbels evangelie werkelijk omarmt. Het hangt er blijkbaar af naar wie je luistert. is bijv. het evangelie iets nieuw testamentisch dan heb je gelijk, echter Heb. 4 zegt wat anders:1 Laat ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijne achtergebleven te zijn.
2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen, die het gehoord hebben.
Wie zijn de hun en wat wordt er bedoelt met rust. Als je het helemaal leest besef je dat het over Israël gaat met name over Mozes en het volk, verwijzende naar de allereerste belofte van JHWH aan Abraham. de belofte dat Abrahams kinderen het land en de rust zouden krijgen. Deze belofte wordt bij Mozes en daarna Jozua herhaalt 13 Gedenkt aan het woord, hetwelk Mozes, de knecht des HEEREN, ulieden geboden heeft, zeggende: De HEERE, uw God, geeft ulieden rust, en Hij geeft u dit land;
Helaas door blijvende ongehoorzaamheid aan Gods wetten worden Israël en Juda gescheiden. maar JHWH had belooft dat Hij Zijn Gezalfde zal zenden die alles zou gaan herstellen. Als je over het evangelie hebt dan heb je of een evangelie van mensen, maar die van God is herstel van Israël als geheel in het land en de rust die God dan geeft.
Jezus spreekt alleen maar over de verlorenen van Israël, dat Hij daarvoor is gekomen en Paulus spreekt er later zo over;26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen.
Misschien niet wat je verwachte, maar ik hoop dat je er wat aan hebt, Zijn Volk, Israël daar kan een ieder bij horen.
Shalom Raymond
Bedankt voor je reactie Raymond. Mijn uitleg van het evangelie was erg kort inderdaad, maar het ging in deze blog natuurlijk over het ‘evangelie’ van tekenen en wonderen.