Wie schreef de brief, aan wie en wanneer?
Van Paulus, door Gods wil apostel van Christus Jezus. Aan de heiligen in Efeze, aan de gelovigen die één zijn met Christus Jezus. Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.
Efeze 1:1-2 NBV21
De brief is geschreven door de apostel Paulus. Hij is geschreven vanuit de gevangenis in Caesarea, rond het jaar 58, óf vanuit de gevangenis in Rome, rond het jaar 61. Niet in alle oude manuscripten staat het woord ‘Efeze’. Ook ontbreekt in de brief een persoonlijke groet. Het zou kunnen dat het een rondzendbrief is geweest, voor meerdere christelijke gemeenten in de omgeving van Efeze.
De stad Efeze
Toen zij dan dit hoorden, werden zij vervuld van woede en schreeuwden: Groot is de Artemis van de Efeziërs!
Handelingen 19:28 HSV
In de tijd van Paulus was Efeze een grote havenstad in Klein-Azië (nu westelijk Turkije), waar ongeveer 500.000 mensen woonden. Het was een belangrijke handelsplaats, waar veel reizigers kwamen uit Perzië, Egypte, Griekenland en Rome. De stad was ook een belangrijk godsdienstig centrum. Er was een groot theater en een grote heidense tempel, gewijd aan de godin Diana (Romeins) of Artemis (Grieks).
De christelijke gemeente in Efeze
Paulus kende de gemeente van Efeze, want hij is er twee keer geweest. Tijdens zijn tweede en derde zendingsreis. De tweede keer woont hij er bijna drie jaar. In Milete spreekt hij de oudsten uit de gemeente van Efeze en waarschuwt hen voor wolven die de kudde zullen aanvallen.
De twee brieven van Paulus aan Timotheüs gaan ook over Efeze. Paulus had Timotheüs naar Efeze gestuurd om de gemeente te onderwijzen, omdat ze te maken hadden met valse leraren. De apostel Johannes schreef zijn drie brieven en zijn evangelie in de stad Efeze. En in Openbaring staat een brief die is geschreven aan de gemeente in Efeze.
BibleProject – Ephesians
Indeling van de brief
De brief aan Efeze is eenvoudig in tweeën te delen, plus een groet en afsluiting. In het eerste deel onderwijst Paulus de gemeente en het tweede deel is de toepassing hiervan in de praktijk.
Efeze 1 – 3 | De waarheid van het evangelie – de positie van christenen ‘Wij in Hem’ |
1:1-2 | Groet |
1:3-14 | Zegen in Christus |
1:15-23 | Gebed van Paulus |
2:1-10 | Zalig uit genade |
2:11-22 | Jood en heiden |
3:1-13 | Het mysterie/geheim |
3:14-21 | Gebed van Paulus |
Efeze 4-6 | De toepassing van het evangelie – de levenswandel van christenen ‘Hij in ons’ |
4:1-16 | Eenheid en verscheidenheid in de gemeente |
4:17-6:10 | Leven in het licht van Christus |
6:11-20 | Geestelijke wapenrusting |
6:21-24 | Mededeling en zegen |
Efeze 1:3-14 📜 Lofprijzing op God en Zijn zegen in Christus
In het Grieks is dit gedeelte één lange zin. Het is een lofprijzing op God en de Zegen die Hij geeft in Christus. Paulus noemt Vader, Zoon en Geest. We zijn gekozen door de Vader, verlost door de Zoon en verzegeld door de Heilige Geest.
In Hem bent ook u, toen u de boodschap van de waarheid hoorde, het evangelie van uw redding – in Hem bent u, toen u tot geloof kwam, gemerkt met het stempel van de heilige Geest, die ons beloofd is als voorschot op onze erfenis, opdat allen die Hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid.
Efeze 1:13-14 NBV21
Opwekking 575 – Jezus Alleen
Efeze 1:15-23 📜 Dankgebed van Paulus
Ook dit gedeelte is in het Grieks één lange zin. Paulus heeft gehoord over het geloof van de christenen in de gemeente van Efeze en dankt God hiervoor. Ook bidt Paulus om de Geest van wijsheid en van openbaring, zodat ze het reddingsplan van God beter zullen begrijpen.
Efeze 2:1-10 📜 Zalig uit genade
Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;
Efeze 2:8 HSV
Redding komt niet door het doen van goede werken, maar kun je alleen krijgen van God, door genade. Goede werken zijn wel het gevolg van de genade van God.
Efeze 2:11-22 📜 Jood en heiden één in Christus
Want Hij is onze vrede: Hij heeft met zijn dood Joden en niet-Joden verenigd, de muur van vijandschap, die hen scheidde, afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen.
Efeze 2:14-18 NBV21
Zo bracht Hij vrede en verzoende Hij door het kruis beiden in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden.
Vrede kwam Hij verkondigen aan u die ver weg was en vrede aan hen die dichtbij waren: dankzij Hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader.
Joden- en heidengelovigen zijn geen vijanden meer, maar één in Christus. Dankzij de dood van Jezus Christus aan het kruis vormen zij één volk van God.
Efeze 3:1-13 📜 Het mysterie/geheim
Mij is het geheim geopenbaard waarover ik hiervoor in het kort heb geschreven.
Efeze 3:3 NBV21
Het woord mysterie komt 27 keer voor in het Nieuwe Testament, waarvan 21 keer bij Paulus en 6 keer in de brief aan Efeze. Paulus bedoelt met het mysterie/geheim, Gods plan voor niet-Joden (heidenen). In Christus maken zowel Joden als heidenen deel uit van Gods volk. Dit mysterie of geheim was nog niet eerder bekend gemaakt.
Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.
Genesis 12:3 HSV
Het is onder vorige generaties niet aan de mensen onthuld, maar nu door de Geest geopenbaard aan zijn heilige apostelen en profeten: ook mensen uit andere volken delen door hun eenheid met Christus Jezus in de erfenis, zij maken deel uit van hetzelfde lichaam en hebben ook deel aan de belofte, door middel van het evangelie.
Efeze 3:5-6 NBV21
Het plan dat heidenen (niet-Joden) bij het volk van God gaan horen was er altijd al, dat lezen we in Genesis 12. Dat het door de komst van Christus en Zijn dood aan het kruis ook is vervuld, was nog niet onthuld. Paulus is geroepen dit mysterie/geheim te onthullen.
Efeze 3:14-21 📜 Het gebed van Paulus voor de gemeente
Om deze reden buig ik mijn knieën voor de Vader van onze Heere Jezus Christus,
Efeze 3:14 HSV
‘Om deze reden’ verwijst, net als in vers 1 naar het voorgaande in hoofdstuk 2, dat er geen onderscheid is tussen Joden en heiden. Paulus bid voor de gemeente, voor geestelijke volwassenheid, zodat zij dit geheim zullen begrijpen.
De toepassing, hoofdstuk 4-6
Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen bent, waardig is,
Efeze 4:1 HSV
In hoofdstuk 4 begint het praktische deel van de brief, de toepassing van hoofdstuk 1 t/m 3, hoe moeten we wandelen als kind van God. Paulus noemt verschillende toepassingen in hoofdstuk 4 t/m 6 :
- nederigheid
- eenheid
- volwassenheid
- integriteit
- liefdadigheid
- zuiverheid
- volgzaamheid
- verantwoordelijkheid
Efeze 4:1-16 📜 Eenheid en verscheidenheid in de gemeente
één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen is.
Efeze 4:6 HSV
Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!
Deuteronomium 6:4 HSV
Paulus roept op tot eenheid in de gemeente. Er is maar één God. Het commentaar bij de StudieBijbel Online noemt dit een echo uit Deuteronomium 6:4, dat door de Joden in de tijd van het Nieuwe Testament twee keer per dag werd uitgesproken en in de christelijke gemeente werd onderschreven. Paulus omschrijft de verschillende gaven, die tot opbouw van de gemeente zijn bedoelt.
Efeze 4:17-6:10 📜 Leven in het licht van Christus
Dit gedeelte gaat over de heiliging van christenen, die wandelen met God. Paulus noemt praktische dingen. Hij schrijft over man en vrouw in het huwelijk, kinderen en ouders en werkgerelateerde relaties (in die tijd slaven en heren).
Speak, O Lord – Keith & Kristyn Getty
Efeze 6:10 – 6:24 📜 Geestelijke wapenrusting
Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel.
Efeze 6:11 HSV
Paulus legt uit dat christenen te maken hebben met een geestelijke strijd, en weerbaar moeten zijn tegen machten van de duisternis. Hij gebruikt het beeld van de wapenrusting van een Romeinse soldaat.
- waarheid als gordel/riem
- de gerechtigheid als borstharnas
- sandalen als bereidheid van het Evangelie van de vrede
- het geloof als schild
- de verlossing als helm
- de Geest als zwaard, dat is het Woord van God
- bid voortdurend, geleid door de Geest