Pentateuch / Torah
De eerste vijf boeken in onze bijbel zijn: Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium. Deze boeken horen bij elkaar en staan bekend als Pentateuch of de Torah.
Pentateuch
Theologen en bijbeluitleggers gebruiken vaak de term ‘Pentateuch’. Dit komt van twee Griekse woorden: penta (vijf) en teuchos (rol of boek).
Torah
In de Hebreeuwse bijbel worden de eerste vijf boeken de ‘Torah’ genoemd. Het worden ook wel de vijf boeken van Mozes genoemd. Mozes is namelijk de belangrijkste auteur van deze boeken en in Exodus tot en met Deuteronomium gaat het over zijn leven. In Exodus 2 lezen we over zijn geboorte en Deuteronomium eindigt met zijn sterven.
De Septuaginta (Griekse vertaling van het Oude Testament) vertaalde het woord ‘Torah’ met ‘nomos’, wat in het Nederlands vaak wordt vertaald met ‘wet’. Daardoor denkt men bij de Torah vaak alleen aan wetten, maar de eerste wetten in de Torah (de 10 geboden) vinden we pas na een derde, in Exodus 20.
Eén boek met vijf delen
Met de Torah worden dus niet alleen de 10 geboden of andere wetten bedoelt, maar de vijf boeken van Mozes. Het is één boek wat bestaat uit vijf delen. Dit is onder andere af te leiden uit het volgende:
- Het woord ‘Torah’ betekent ook niet alleen ‘wet’, maar is ook te vertalen met ‘onderwijzing’. De hele geschiedenis met daarin de wetten bevatten onderwijs van God voor het leven met Hem.
- Het slot van elk boek wijst telkens het hoofdonderwerp aan van het volgende boek.
- In het slot van Genesis staat dat Jozef vraagt om bij het vertrek uit Egypte zijn lichaam mee te nemen naar het beloofde land
- In Exodus wordt dit vertrek uit Egypte genoemd en daarbij wordt verteld dat het lichaam van Jozef wordt meegenomen
- Exodus eindigt met een aantal hoofdstukken over de tabernakel
- Leviticus gaat verder over de dienst in de tabernakel
- Leviticus sluit af met een herinnering aan de gebeurtenissen bij de berg Sinai
- Numeri begint met Mozes in de Sinaïwoestijn
- Numeri eindigt met een verwijzing naar de geboden die de HERE door Mozes aan Israël gegeven heeft
- In Deuteronomium worden de geboden herhaald.
- Verwijzingen naar de Torah in de Bijbel zelf, staan altijd in het enkelvoud: ‘het wetboek’, ‘het boek van Mozes’ of ‘de Wet en de Profeten’.
En houd je vóór alles vastberaden en standvastig aan de wet waarin mijn dienaar Mozes je heeft onderwezen. Wijk daar op geen enkele manier van af, opdat je in alles wat je doet zult slagen. Leg dat wetboek geen moment terzijde en verdiep je er dag en nacht in, opdat je je aan alles houdt wat erin geschreven staat. Dan zal alles wat je onderneemt voorspoedig verlopen.
Jozua 1:7-8 NBV21
Wat betreft de opwekking van de doden, hebt u in het boek van Mozes in het gedeelte over de doornstruik niet gelezen dat God tegen hem zei: “Ik ben de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob”?
Markus 12:36 NBV21
Verhalen en wetten
De Pentateuch of Torah is een groot verhaal waarin de wetten van God zijn verweven. Genesis is voor het grootste deel een verhaal. Exodus en Numeri bevatten veel verhalen. Leviticus bevat vooral voorschriften voor de priesters, maar is ook het vervolg van de verhalen uit Genesis en Exodus. Bijna elk hoofdstuk van Leviticus begint met: ‘De HEER zei tegen Mozes: …’ In Deuteronomium geeft Mozes kort voor zijn dood de laatste instructies aan het volk Israël.
plaats | reisverhalen | |
---|---|---|
Exodus 1 – 13 | in Egypte | |
Exodus 13 – 19 | van Egypte naar de Sinai | |
Exodus 19 – Numeri 10 | bij de Sinaï | |
Numeri 10 – 13 | van de Sinaï naar Kades | |
Numeri 13 – 20 | in Kades | |
Numeri 20 – 22 | van Kades naar de vlakte van Moab | |
Numeri 22 – 36 | in de vlakten van Moab |

De inhoud van de Pentateuch / Torah in het kort
De Pentateuch vertelt het verhaal van de schepping tot aan het moment dat het volk Israël aan de grens met het beloofde land staat:
- Genesis
- schepping
- aartsvaders (Abraham, Isaak, Jakob)
- Jozef in Egypte
- Exodus
- uittocht uit Egypte
- wetgeving op de Sinaï
- Leviticus
- priesterlijke wetten
- reinheidswetten
- Numeri
- woestijnreis
- volkstellingen
- Deuteronomium
- herhaling van de wet
- Mozes’ laatste toespraken
De boodschap van de Pentateuch / Torah
In Genesis lezen we hoe God de wereld en de mens heeft geschapen. God wilde zijn schepping en de mens zegenen en bij hen wonen. Zelfs ná de zondeval zocht God de mens op. Door de zondeval veranderde de relatie van God met de mens, de relaties van de mensen onderling en de relatie van de mens met de schepping. Er kwamen steeds meer mensen op aarde en de zonde nam toe. God begrensde de mens daarom steeds meer. Zo werd de mens niet ouder dan 120 jaar. Nog steeds wilde God de schepping en de mens zegenen. Na de zondvloed zegende Hij Noach en Hij koos Abraham uit om door hem alle volken op aarde te zegenen.
Ik zal zegenen wie jou zegenen, wie jou vervloekt, zal Ik vervloeken. In jou zullen alle volken op aarde gezegend worden.’
Genesis 12:3 NBV21
De zegen van Abraham gaat over op Isaak en op Jakob. In Exodus lezen we dat de familie van Jakob een groot volk wordt. De farao van Egypte wilde het volk uitroeien, maar God bevrijd hen uit Egypte. God sloot een verbond met het volk Israël en bouwde een huis waarin Hij bij hen kon wonen. Te midden van alle volken koos God Israël om te worden tot een koninkrijk van priesters en een heilig volk.
Als je mijn woorden ter harte neemt en je aan het verbond met Mij houdt, zul je een kostbaar bezit voor Mij zijn, kostbaarder dan alle andere volken – want de hele aarde behoort Mij toe. Een koninkrijk van priesters zul je zijn, een heilig volk.” Breng deze woorden aan de Israëlieten over.’
Exodus 19:5-6 NBV21
In Leviticus geeft God regels aan het volk Israël over hoe ze moesten leven als een heilig volk. Ze moesten zich niet laten beïnvloeden door de heidense volken rondom hen en hun godsdienst, omdat de God van Israël de enige God is. Alle andere goden zijn nep goden. God vraagt van het volk Israël dat ze Hem toegedaan zijn, ontzag voor Hem tonen en beseffen wie Hij is. God is trouw en zal zijn volk niet verlaten of in het verderf storten, vanwege zijn belofte aan hun voorouders.
Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige! Heb de HEER, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht.
Deuteronomium 6:4-5 NBV21
Toon ontzag voor de HEER, uw God, dien Hem, wees Hem toegedaan en zweer alleen bij zijn naam. Zing zijn lof, Hij is uw God! U hebt met eigen ogen gezien welke grootse, indrukwekkende daden Hij voor u heeft verricht:
Deuteronomium 10:20-21 NBV21
Tijdens de reis door de woestijn komt het volk Israël steeds in opstand tegen God. Van Numeri 10 tot 25 lees je steeds eenzelfde patroon: het volk komt in opstand, God wordt boos en straft, het volk klaagt bij Mozes waarop Mozes bidt tot God en dan wordt het volk gered. God blijft steeds trouw. In de woestijnverhalen lezen we hoe God trouw blijft aan zijn beloften en hoe hij voor zijn volk zorgt op de reis in de woestijn naar het beloofde land. In Deuteronomium 30 lezen we dat God het volk voor de keuze zet: met God of zonder God, voorspoed of tegenspoed, zegen of vloek.
Besef goed, vandaag stel ik u voor de keuze tussen voorspoed en tegenspoed, tussen leven en dood. Wanneer u zich houdt aan de geboden van de HEER, uw God, zoals ik ze u vandaag heb gegeven, door Hem lief te hebben, door de weg te volgen die Hij wijst, en zijn geboden, wetten en regels in acht te nemen, dan zult u in leven blijven en in aantal toenemen, en dan zal de HEER, uw God, u zegenen in het land dat u in bezit zult nemen. Maar als u Hem de rug toekeert en weigert te luisteren, als u zich ertoe laat verleiden neer te knielen voor andere goden en die te vereren, dan zeg ik u op voorhand dat u te gronde zult gaan. Dan zal u aan de overkant van de Jordaan, in het land dat u in bezit zult nemen, geen lang leven beschoren zijn.
Deuteronomium 30:15-20 NBV21
Wie is God?
Wat me het meest is bijgebleven van de lessen/module Pentateuch die ik volgde dit jaar is hoe je God kunt leren kennen door het lezen van de Torah/Pentateuch. In deze eerste vijf boeken van het Oude Testament lees je wie en hoe God is, wat God belangrijk vindt. God is trouw, rechtvaardig en liefdevol. De geboden en wetten in de Torah zijn niet saai of ‘oud’, maar nog steeds heel goed! In Leviticus geeft God regels aan het volk Israël over hoe ze moesten leven als een heilig volk. God wilde bijvoorbeeld dat ze zo met het land omgingen dat iedereen er van kon leven. Hieruit blijkt Gods zorg voor alle mensen.
Love of the Torah (Ahavat HaTorah) – Messianic Jewish Praise Song, Hebrew English Worship Song
Bronnen
- Uitgelichte afbeelding: BibleProject
- Pat en David Alexander – Handboek bij de Bijbel
- Bill T. Arnold, Bryan E. Beyer – In ontmoeting met het Oude Testament
- Evangelisch College – Bijbel & Exegese – Module Pentateuch
- George Van Pelt Campbell – Invitation to the Torah – A Guide to Reading, Teaching, and Preaching the Pentateuch
- HSV-StudieBijbel
- Hetty Lalleman – Quickscan van het Oude Testament
- David Pawson – Sleutels tot de Bijbel
- StudieBijbel Online
Goed gedaan mooi neergezet, blijf vooral lezen. De Torah is ook wel bekend als onder andere het licht en de gerechtigheid. Het is vooral bij ons als alleen als wet bekend omdat Grieks geen andere vertaling heeft voor alle betekenissen dan wet/ Nomos, zoals Hebreeuws heeft voor Torah. Het is juist de hele verscheidenheid van Torah die door Jezus en al Zijn discipelen werden aangehaald. Alle geschriften waarnaar ze verwezen en waar ze hun wijsheid vandaan haalden was alleen maar de bij ons bekend staand oude testament. 2Tim.3:15 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is. 16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
Zou het daarom komen waarom Jezus verteld:
Math.24:12 En omdat de ongerechtigheid vermenigvuldigd zal worden, zo zal de liefde van velen verkouden.
Shalom Raymond