Cherry picking
Wat jij ook besluit, het zal worden uitgevoerd, en het licht zal schijnen op de wegen die je gaat.
Job 22:28 NBV21
Cherry-picking uit de Bijbel moet je eigenlijk nooit doen, maar deze is wel érg onnozel. Patricia King plaatste vier dagen geleden op haar Facebookpagina een afbeelding van zichzelf met daarbij de tekst van Job 22:28.
Het bericht heeft nu meer dan 2000 👍🏻 (likes) en 728 ♥️ (geweldig). Zouden alle mensen die dit leuk of geweldig vinden écht niet verder kijken dan hun neus lang is? Anders gezegd, zouden ze niet verder lezen in de Bijbel? Gelukkig wel, want iemand reageert op het bericht als volgt: ‘Elifaz werd bestraft voor wat hij zei. Lees het hele boek’. En in een Facebookgroep stelde iemand de vraag of het niet geweldig is om een Elifaz in je leven te hebben: ‘Isn’t it great to have Eliphaz’s in our life? 🥸🤡?’
Isn’t it great to have Eliphaz’s in our life? 🥸🤡
Facebook ┃ Fighting for the Faith CREW
Patricia King
Patricia King schreef het boek ‘Decree a thing and it shall be established’. Het is te vertalen als: ‘Besluit (proclameer) iets en het zal worden bevestigd’. Volgens Amazon is het een van haar meest populaire boeken. Het bevat krachtige decreten en beloften uit de Bijbel die voor een doorbraak zorgen op elk gebied van je leven: ‘gunst, glorie, zegen, gezondheid, voorspoed, zaken, overwinning, wijsheid, huwelijk, familie, rijkdom, verjonging, genade en nog veel meer!’
Dit is de leer van het ‘Woord van geloof’ of ‘Word of Faith’, wat ook binnen de New Apostolic Reformation (NAR) geleerd wordt en waar Patricia King deel van uitmaakt. Patricia is apostolisch en profetisch voorganger bij Patricia King Ministries. Zij zetten zich in voor het liefhebben van God, het liefhebben van mensen en voor de komst van het Koninkrijk op aarde. Op de website van Patricia King Ministries lees ik dat zij een relatie hebben met een adviespanel van gerespecteerde leiders, profeten, theologen en apostelen, waaronder: Che Ahn, Wesley en Stacey Campbell, Bill Johnson, Randy Clark en John Arnott.
Het voorbeeld van Cherry-picking door Patricia King zou ons dus niet moeten verbazen, want dit komt vaak voor binnen de NAR. Soms bestaat een hele preek uit Cherry-picking en is het een soort hap-snap preek: een thema van de spreker, met wat losse teksten erbij.
Job 22:28
Je kunt Job 22:28 niet gebruiken om welvaart over jezelf of een ander te proclameren. Wanneer je het hele boek Job leest, is dit al snel duidelijk. Het is echt niet heel erg moeilijk. In het kort kun je het boek Job zo indelen:
1 – 2 | Inleiding | Job is een onberispelijke man die God vreest. Job wordt beproeft, hij wordt ziek. Hij krijgt zijn vrienden op bezoek en zij luisteren naar hem. |
3 | De klacht van Job | Job vervloekt zijn geboortedag |
4 – 26 | Drie gespreksronden met de drie vrienden | De drie vrienden spreken met Job: Elifaz, Bildad en Zofar |
27 – 31 | Job verdedigt zijn onschuld | |
32 – 37 | De woorden van Elihu | De drie vrienden wisten Job niets meer te antwoorden, omdat hij zichzelf als onschuldig bleef beschouwen. Toen sprak Elihu. |
38 – 42 | De woorden van God en de reactie van Job | |
42:7-17 | Job doet voorbede en wordt in ere hersteld |
De toespraken van Elifaz tot Job
Omdat het in deze blog gaat over de ‘Cherry picking’ van Job 22:28 door Patricia King, zoomen we even in op Elifaz. In hoofdstuk 4 tot en met 26 staan drie gespreksronden van Job met zijn drie vrienden. De toespraken van Elifaz lezen we in Job 3 en 4, Job 15 en Job 22. Hij is waarschijnlijk de oudste van de drie vrienden, met het meeste gezag.
- Elifaz zegt in zijn eerste toespraak te geloven dat Job gestraft wordt omdat hij gezondigd heeft. Job geeft niet toe en dan zegt Elifaz dat hij koppig blijft vasthouden aan zijn onschuld en zijn geloof in God ondermijnt. Hij begint vriendelijk tegen Job, maar eindigt met sarcasme.
- In de tweede toespraak is Elifaz heftiger en strenger dan in de eerste. Van wijsheid, omdat hij de oudste is, is niets te merken. Hij herhaalt op een botte manier zijn eerste toespraak, het lijden van Job moet het gevolg zijn van goddeloosheid.
- In zijn derde toespraak blijft Elifaz volhouden dat de ellende van Job zijn eigen schuld is en een gevolg van de zonde die in zijn leven is. Hij zegt dat Job zich moet bekeren van zijn zonde.
Het citaat van Patricia King komt uit de derde toespraak van Elifaz, waarin hij zegt dat Job zich moet bekeren en dan zal hij weer succesvol zijn. Ook zegt hij dan nog dat wie zich vernedert, gered zal worden en dat hij zelfs degene die niet onschuldig is zal bevrijden.
Wat God zegt tot Elifaz
Nadat de HEER tot Job had gesproken, richtte Hij zich tot Elifaz uit Teman: ‘Ik ben in woede ontstoken tegen jou en je twee vrienden, omdat jullie niet juist over Mij hebben gesproken, zoals mijn dienaar Job.
Job 42:7 NBV21
Daarna spreekt God tot Elifaz. De Here God is in woede ontstoken tegen Elifaz (en Bildad en Zofar) en beschuldigt hen ervan dat ze verkeerd over Hem hebben gesproken. Soms wordt vertaald: ‘verkeerd met Hem gesproken’ in plaats van ‘verkeerd over Hem gesproken’. De vrienden spraken dan óver God en Job mét God. Job zocht in elk geval steeds het contact met God.
Uiteindelijk bidt Job voor zijn vrienden Elifaz, Bildad en Zofar en God vergeeft hen. En dan, als Job is verzoend met zijn vrienden, wordt Job in ere hersteld door God.
Welnu, neem elk zeven jonge stieren en zeven rammen, ga daarmee naar mijn dienaar Job, zodat jullie een offer kunnen brengen voor jezelf. Job, mijn dienaar, zal voor jullie bidden en Ik zal hem ter wille zijn. Dan zal Ik jullie niet blootstellen aan schande, ook al hebben jullie niet juist over Mij gesproken, zoals mijn dienaar Job.’
Job 42: 8-10 NBV21
En Elifaz uit Teman, Bildad uit Suach en Sofar uit Naäma deden zoals de HEER had gezegd en de HEER was Job ter wille.
Nadat Job voor zijn vrienden had gebeden, bracht de HEER een keer in het lot van Job en Hij gaf hem het dubbele van wat hij eerder bezat.
Conclusie
Cherry-picking of lukraak een Bijbeltekst gebruiken om je punt te maken is niet slim. Patricia King citeert iemand, die later door God werd beschuldigd. Ze haalt één losse tekst dus uit de context. Binnen de New Apostolic Reformation wil men graag ‘God ervaren’ en ‘God beter leren kennen’. Met Cherry-picking leer je God zeker niet beter kennen in ieder geval. Conclusie: lees bij elke quote van, of geciteerde Bijbeltekst door een NAR-leider eerst een heel hoofdstuk of nog beter een heel Bijbelboek vóórdat je het 👍🏻 of ♥️ vindt op Facebook.
het is toch belangrijk wat Gods woord zegt en niet wat wij mensen ervan denken en of vinden. Gods woord is feilloos en wij mogen dit niet aanpassing en of veranderen of te wel voeg niets toe en de rest is bekend, we moeten dit heel serieus nemen vind ik.