Een toegankelijk boek
Op de achterkant van het boek ’50 Misverstanden over de Bijbel’ staat dat het de grote wens van de schrijver is om zijn kennis van de Bijbel op een diepgravende, maar ook toegankelijke manier te delen. Dit is wel gelukt met dit boek. Het is geschikt voor mensen die weinig weten van de Bijbel, maar ook voor mensen die meer Bijbelkennis hebben. Ikzelf vond het leuk om het boek te lezen.
De titel van het boek is ’50 Misverstanden over de Bijbel’. Het zijn eigenlijk vijftig weetjes over de Bijbel, die maken dat je de Bijbel beter begrijpt. Pieter Lalleman behandelt in het boek: 12 algemene misverstanden over de Bijbel, 9 misverstanden over het Oude Testament, 10 misverstanden over het Nieuwe Testament, 10 misverstanden over Paulus en 7 misverstanden over diverse onderwerpen.
Een paar voorbeelden van misverstanden over de Bijbel
Een paar voorbeelden uit het boek, van misverstanden over de Bijbel, die ik interessant vind zijn:
Misverstand 11 📣 De verteller keurt alles goed.
Misverstand 13 📣 Je moet Genesis 1 en 2 achter elkaar lezen.
Misverstand 18 📣 Er zijn precies 150 psalmen. Hierover schreef ik in januari een blog ‘Psalm 151’.
Misverstand 21 📣 De apocriefe boeken zijn slecht. De schrijver legt uit waarom we de apocriefe boeken wel gewoon kunnen lezen.
Misverstand 40 📣 Paulus wil dat vrouwen zwijgen in de kerk. Over dit onderwerp ga ik zeker een keer een blog schrijven.
Misverstand 46 📣 De Bijbel ziet God alleen als man
Dit was voor mij het meest opvallende misverstand. In dit hoofdstuk staan veel voorbeelden uit de Bijbel, waar God wordt aangeduid met beeldspraak die verwijst naar een vrouw. Zelf kan ik niet zoveel met het beeld van God als een vrouw. Zo ben ik ooit begonnen aan het boek ‘The Shack’ (‘De uitnodiging’) van Paul Young, maar ik kwam er niet doorheen. God wordt in dit boek uitgebeeld als een zwarte vrouw en de Heilige Geest als een Aziatische vrouw. Ik denk dat ik te calvinistisch of te reformatorisch ben hiervoor. Misschien was het juist daarom voor mij een leerzaam hoofdstuk uit het boek.
Pieter Lalleman geeft toe dat de Bijbel voor God bijna altijd mannelijke woorden gebruikt en dat Hij de Vader van Jezus Christus wordt genoemd. Maar hij schrijft ook dat de Bijbel genuanceerder denkt over God dan veel mensen denken en ook ‘vrouwelijke eigenschappen’ heeft. Hij noemt veel Bijbelteksten met deze ‘vrouwelijke eigenschappen’. Het zijn vaak eigenschappen van een moeder.
Bijbeltekst | Vrouwelijke eigenschap | |
---|---|---|
Jesaja 49:15 | Maar zou een vrouw haar zuigeling vergeten, zich niet ontfermen over het kind dat zij droeg? Zelfs al zou zij het vergeten, Ik vergeet jou nooit. | Een zorgende moeder |
Jesaja 66:7-13 | Zoals een moeder haar zoon troost, zo zal Ik jullie troosten; in Jeruzalem zul je troost vinden. | God troost Israël zoals een moeder haar zoon |
Deuteronomium 32:18 | U vergat de God die u gebaard heeft, u verwierp de rots die u ter wereld bracht. | God heeft het volk Israël gebaard |
Psalm 90:2 | Nog voor de bergen waren geboren, voor U aarde en land had gebaard – U bent, o God, van eeuwigheid tot eeuwigheid. | Het baren van de schepping |
Jesaja 42:14 | Al zo lang heb Ik niets gezegd, Ik heb gezwegen, me beheerst. Nu schreeuw Ik het uit als een barende vrouw, Ik zucht en Ik zwoeg tegelijk. | Een barende vrouw |
Psalm 22:10-11 | U hebt mij uit de buik van mijn moeder gehaald, mij aan haar borsten toevertrouwd, bij mijn geboorte vingen uw handen mij op, van de moederschoot af bent U mijn God. | Iemand die bij een geboorte helpt, een vroedvrouw |
Ruth 2:12 | Moge de HEER je daarvoor rijkelijk belonen – de HEER , de God van Israël, onder wiens vleugels je bent komen schuilen.’ | Ruth is komen wonen onder de vleugels van de Heer, de God van Israël |
Psalm 17:8 | Behoed mij als de appel van uw oog, verberg mij in de schaduw van uw vleugels | De vleugels van een vrouwelijke vogel beschermt de kuikens |
Psalm 91:4 | Hij zal je beschermen met zijn vleugels, onder zijn wieken vind je een toevlucht, zijn trouw is een schild en pantser. | De vleugels van een vrouwelijke vogel beschermt de kuikens |
Psalm 123:2 | Zoals de ogen van een slaaf de hand van zijn heer volgen, en de ogen van een slavin de hand van haar meesteres, zo volgen onze ogen de HEER, onze God, tot Hij ons genadig wil zijn. | Gelovigen kijken vol verwachting naar God, zoals dienaressen naar de hand van hun meesteres |
Lukas 15:8 | En als een vrouw tien drachmen heeft en er één verliest, steekt ze toch de lamp aan, veegt het hele huis schoon en zoekt ze alles af tot ze het muntstuk gevonden heeft? | Jezus vergelijkt in d gelijkenis van de verloren munt, God met een vrouw |
Psalm 131:2 | Nee, ik ben stil geworden, ik heb mijn ziel tot rust gebracht. Als een kind, de borst ontwend, stil op de arm van zijn moeder, zo is mijn ziel in mij. | De dichter vindt vrede en rust bij God, zoals bij een moeder |
Hallo Heleen, leuk misverstand, ik denk dat je je bij je instinct moet houden, JHWH is de Vader. Dat er veel teksten zijn die bij de zorg en verantwoording dat vergelijkt met de rol van een moeder en kind, ja ik denk dat dat ook precies de bedoeling is van God om die vergelijking neer zo te zetten. Maar is dat dan hetzelfde als het ‘evenbeeld’, als God zichzelf neerzet als een arend, een leeuw of zelfs een slang zou Hij dan ook een beetje van dat zijn? De Bijbel is vanuit het Hebreeuws zeer goed in gelijkgestemde of situaties, behalve van God worden die vergelijkingen ook op mensen en andere dingen geprojecteerd.
Mozes is gekozen omdat hij onder andere de zachtmoedigste was op aarde en hij moest als een vader en moeder zorgdragen voor het volk, wat geen pretje was.
Als hij na een tijd na de zoveelste keer gefrustreerd naar God uitroept zegt hij; “2 Heb ik dan al dit volk ontvangen? heb ik het gebaard? dat Gij tot mij zoudt zeggen: Draag het in uw schoot, gelijk als een voedstervader den zuigeling draagt, tot dat land, hetwelk Gij hun vaderen gezworen hebt?” is Mozes dan ook vrouwelijk? ik denk dat als we hem later tegenkomen dat je je wel drie keer bedenkt om dat tegen hem of wie dan ook te zeggen.
Verder kan je vanuit Hebreeuwse gedachte veel meer zeggen over een vader, het is in ieder geval niet wat wij er meestal onder verstaan. maar meer als de architect/ontwerper, het begin van een zelfde cyclus, of zoals oa Yeshua het zegt: “ik doe wat ik de vader heb zien doen, uit Mijzelf doe ik niets”
Shalom Raymond
Lalleman schrijft ook niet dat God een moeder wordt genoemd, maar dat God wordt vergeleken met een moeder.