De stad Korinthe
Korinthe was in de eerste eeuw de grootste stad van Griekenland, een belangrijke havenstad. Het was de hoofdstad van Achaje, een provincie in het Romeinse rijk. In 146 v. Chr. werd de stad verwoest door de Romeinen. In 44 v. Chr. werd de stad door bevrijde Romeinse slaven opgebouwd als een Romeinse kolonie. In de stad woonden Grieken, Joden, Romeinen en er verbleven zeelieden overal vandaan. Het was daardoor een stad met verschillende mensen met hun eigen cultuur en godsdienst. De maatschappij in de stad was gebaseerd door het Griekse denken.
Het verschil tussen arm en rijk was groot. Veel bevrijde slaven waren rijk geworden en keken neer op arme mensen. Korinthe was berucht om haar seksuele praktijken. Er was veel prostitutie en er bestond zelfs een woord korintiseren wat betekende ‘het hebben van overspelige seks’. In de stad stonden veel tempels voor Griekse goden. De belangrijkste goden waren: Apollo (de god van de wijsheid) en Afrodite (de godin van de liefde). In de tempel van Afrodite woonden 2000 tempelprostituees.
De gemeente in Korinthe
In Handelingen 18:1-8 lezen we hoe de christelijke gemeente in Korinthe is ontstaan. Paulus heeft de gemeente gesticht tijdens zijn tweede zendingsreis.
En hierna ging Paulus uit Athene weg en kwam in Korinthe.
Handelingen 18:1-8 HSV
En hij trof [er] een Jood aan van wie de naam Aquila was, afkomstig uit Pontus, die onlangs uit Italië gekomen was, en Priscilla, zijn vrouw (omdat Claudius bevolen had dat al de Joden uit Rome weg moesten gaan) en hij ging naar hen toe.
En omdat hij hetzelfde beroep uitoefende, bleef hij bij hen en werkte [er]; want zij waren tentenmakers van beroep.
En hij sprak iedere sabbat in de synagoge en [probeerde] Joden en Grieken te overtuigen.
En nadat Silas en Timotheüs uit Macedonië gekomen waren, werd Paulus er door de Geest toe aangezet tegenover de Joden te getuigen dat Jezus de Christus is.
Maar toen zij zich verzetten en lasterden, schudde hij [het stof van zijn] kleren en zei tegen hen: Uw bloed [zij] op uw hoofd, ik ben rein; vanaf nu zal ik naar de heidenen gaan.
En hij vertrok vandaar en kwam in het huis van iemand met de naam Justus, die God diende [en] van wie het huis aan de synagoge grensde.
En Crispus, het hoofd van de synagoge, geloofde met heel zijn huis in de Heere; en velen van de Korinthiërs die [Paulus] hoorden, geloofden en werden gedoopt.
Paulus ging eerst naar de synagoge om over Jezus te vertellen. Crispus, de leider van de synagoge kwam tot geloof, maar andere Joden wilden niets met hem te maken hebben. Toen ging Paulus zich naar de heidenen, waarvan velen tot geloof kwamen. Er ontstond een gemeente die bestond uit Grieken en Joden. De heidense gebruiken in de stad en het verschil tussen arm en rijk, had invloed op de christelijke gemeente van Korinthe. Paulus heeft het in 1 Korinthe 6:9-10 over: ‘ontuchtplegers, afgodendienaars, overspeligen, mannen die zich prostitueren of die andere mannen misbruiken, dieven, geldwolven, dronkaards, lasteraars en uitbuiters.’
De christelijke gemeente werd ook beïnvloed door het Griekse denken en de Griekse filosofen in de stad. In de gemeente waren dwaalleraars die probeerden het evangelie van Jezus Christus, aan te passen aan de Griekse filosofie.
Vier brieven aan de gemeente in Korinthe
In de Bijbel vinden we 1 Korinthe en 2 Korinthe waardoor het lijkt alsof Paulus twee brieven heeft geschreven aan de gemeente in Korinthe, maar het zijn er vier of meer geweest. Aanwijzingen voor vier brieven zijn terug te vinden in 1 & 2 Korinthe. Om onduidelijkheid te voorkomen worden ze in het schema brief A, B, C en D genoemd.
Vier brieven | Bronvermelding van de brief | Onderwerp/aanleiding van de brief | Bijbeltekst |
---|---|---|---|
1e bezoek aan Korinthe | |||
Brief A | 1 Korinthe 5:9 | Een reactie op ontucht in de gemeente | Ik heb u in mijn vorige brief gezegd dat u niet moet omgaan met ontuchtplegers, (1 Kor. 5:9 NBV21) |
Brief B – 1 Korinthe | * Berichten door familie van Chloë, over verdeeldheid in de gemeente * Het antwoord van Paulus in Brief A is verkeerd opgevat en Paulus komt erop terug * Schriftelijke vragen uit de gemeente | Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. (1 Kor. 1:11 NBV21) Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. (1 Kor. 5:11 NBV21) Dan nu de punten waarover u mij geschreven hebt. U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. (1 Kor. 7:1 NBV) | |
2e bezoek aan Korinthe | |||
Brief C – De tranenbrief | 2 Korinthe 2:3-4 2 Korinthe 7:8 | Opstand tegen Paulus na een bezoek aan de gemeente in Korinthe | Dat is ook precies wat ik u geschreven heb: ik wilde niet dat ik bij mijn bezoek verdriet van u zou hebben, terwijl u mij juist blij had moeten maken. En ik had er alle vertrouwen in dat u allen in mijn vreugde zou delen. Toen ik u schreef was ik terneergeslagen en bedrukt en stonden de tranen in mijn ogen. Ik wilde u geen pijn doen, maar u laten weten hoezeer ik u liefheb. (2 Kor. 2:3-4 NBV21) Ook al heb ik u met mijn brief verdriet gedaan, ik heb er toch geen spijt van. Aanvankelijk wel, maar nu ik weet dat mijn brief u slechts voor korte tijd verdriet deed, (2 Kor. 7:8 NBV21) |
Brief D – 2 Korinthe | Reactie op mensen die zijn boodschap en bediening afkraken | ||
3e bezoek aan Korinthe |
BibleProject │ 1 Korinthiërs
Indeling/structuur van de brief
De brief kan verdeeld worden in drie reacties van Paulus op berichten en brieven die hij kreeg.
1 Korinthe: | Reactie van Paulus | Onderwerp | Indeling |
---|---|---|---|
1 t/m 4 | Reactie op bericht van Chloë | Onderlinge verdeeldheid in de gemeente | Verdeeldheid in de gemeente van Korinthe |
5 en 6 | Reactie op berichten over ontucht | Wanorde in de gemeente | Seksuele zedeloosheid en rechtszaken tussen christenen |
7 t/m 16 | Reactie op de brief met vragen | Moeilijkheden in de gemeente | *Huwelijk *Het eten van offervlees *Vrijheid, rechten en verantwoordelijkheden *Eredienst *Opstanding |
1 Korinthe 1-4 📜 Paulus reactie op de verdeeldheid in de gemeente
Van Paulus, apostel van Christus Jezus, geroepen door de wil van God, en van onze broeder Sostenes.
1 Korinthe 1:1 NBV21
Omdat er discussie was in de gemeeente van Korinthe over het apostelschap van Paulus is hij hier meteen duidelijk over en noemt hij zichzelf ‘een apostel, geroepen door Christus Jezus’. In de gemeente waren groepjes ontstaan die één van de leiders volgden: Paulus, Appollos of Petrus én er was een groep die zeiden alleen Christus te volgen omdat ze zich niet onder apostolisch gezag wilden stellen.
Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt, opdat we zouden weten wat God ons in zijn goedheid heeft geschonken.
1 Korinthe 2:12 NBV21
Wijsheid, goed kunnen praten en redeneren was belangrijk in Korinthe. Paulus legt uit dat ware wijsheid niet te verkrijgen is door filosofie, maar door God te leren kennen. Gelovigen hebben in plaats van wereldse wijsheid en menselijke wijsheid, de Geest van God ontvangen.
Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en een ander bouwt daarop voort. Laat ieder er wel op letten hoe hij dat doet.
1 Korinthe 3:10 NBV21
Paulus heeft het fundament gelegd: de gemeente gesticht en onderwijs gegeven over de Here Jezus Christus. Leraren die hierop voorbouwen, maar ook individuele christenen zijn verantwoordelijk voor wat ze hiermee doen en wat ze onderwijzen.
1 Korinthe 5-6 📜 Reactie op ontucht en onderlinge rechtszaken
Het is algemeen bekend dat er een geval van ontucht bij u is dat zelfs bij de heidenen niet voorkomt: er is iemand die met de vrouw van zijn vader leeft.
1 Korinthe 5:1 NBV21
In de gemeente van Korinthe is sprake van incest en prostitutie, maar dit werd toegestaan. Dit had te maken met het Griekse denken over lichaam en ziel.
Paulus veroordeelt het aanspannen van een rechtszaak tegen medechristenen. Dingen die binnen de gemeente spelen, moeten niet voor een heidense rechter gebracht worden, maar in de gemeente worden opgelost.
1 Korinte 7-11 📜 Huwelijk/eten van offervlees/avondmaal
In dit gedeelte beantwoord Paulus vragen die hij kreeg in een brief over: huwelijk, echtscheiding en celibaat (1 Kor. 7), het eten van offervlees (1 Kor. 8), avondmaal en afgoderij (1 Kor. 10:14-33).
Dan nu over vlees dat bij de afgodendienst gebruikt is. Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op.
1 Korinthe 8:1-3 NBV21
Wanneer iemand denkt dat hij kennis bezit, begrijpt hij nog niet wat ware kennis is.
Maar wanneer iemand God liefheeft, is hij zelf gekend, door God.
De vraag van de Korinthiërs is hoe ze moeten omgaan met het offervlees van de tempel. Paulus legt uit dat het offervlees op zich niet het probleem is, maar de hoogmoed van de Korinthiërs die denken het beter te weten. Hij gebruikt voorbeelden uit zijn eigen leven om hen uit te leggen dat de vrijheid in Christus niet gebruikt moet worden, als daardoor andere christenen in gevaar komen. Liefde voor de naaste is dan belangrijker dan de eigen vrijheid om iets wel of niet te doen.
1 Korinthe 12-14 📜 Bijeenkomsten van de gemeente, liefde en geestelijke gaven
Hoofdstuk 12, 13 en 14 horen bij elkaar. Hoofdstuk 12 gaat over de gaven van de Geest, hoofdstuk 13 over de liefde en hoofdstuk 14 over de liefde én de gaven van de Geest.
Over de gaven van de Geest, broeders en zusters, wil ik u het volgende zeggen.
1 Korinthe 12:1-3 NBV21
Zoals u weet was u in de tijd dat u nog niet geloofde volledig in de ban van de afgoden, die taal noch teken geven.
Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest.
Een groot deel van de christelijke gemeente in Korinthe bestond mensen met een heidense achtergrond en waren bekend met geestvervoeringen. Zij moesten het verschil leren zien tussen het spreken van de Heilige Geest en het spreken van boze geesten. Paulus maakt duidelijk dat de gaven van de Geest bedoeld zijn voor opbouw van de christelijke gemeente.
Vers 1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schallende cimbaal.
1 Korinthe 13 NBV21
Vers 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn.
Vers 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs om te worden verbrand – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
Vers 4 De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid.
Vers 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan,
Vers 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid.
Vers 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.
Vers 8 De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan –
Vers 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt.
Vers 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen.
Vers 11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten.
Vers 12 Nu zien we nog maar een afspiegeling, een raadselachtig beeld, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben.
Vers 13 Dit is wat blijft: geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.
Hoofdstuk 13 van 1 Korinthe is het meest bekende hoofdstuk. Paulus maakt duidelijk dat de gaven, genoemd in het vorige hoofstuk, waardeloos zijn zonder de liefde. De liefde is de belangrijkste gave, want die is blijvend.
Jaag de liefde na en richt u op de gaven van de Geest, vooral op die van de profetie.
1 Korinthe 14:1 NBV21
1 Korinthe 15 📜 De opstanding uit de dood
De Grieken zagen ziel en lichaam niet als één geheel. Ze dachten dat na de dood alleen de ziel bleef bestaan. Het idee van een opstanding van het lichaam van doden was voor hen belachelijk. In de christelijke gemeente vermengde sommige gelovigen deze Griekse filosofie met het christelijk geloof.
Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn.
1 Korinthe 15:18-22 NBV21
Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen.
Want zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens.
Zoals allen sterven in Adam, zo zullen allen ook tot leven komen in Christus
Zo zal het ook zijn wanneer de doden opstaan. Wat in vergankelijke vorm wordt gezaaid, wordt in onvergankelijke vorm opgewekt,
1 Korinthe 15:42-43 NBV21
wat onaanzienlijk en zwak is wanneer het wordt gezaaid, wordt met schittering en kracht opgewekt.
Paulus legt de verbinding uit tussen de opstanding van Jezus en de opstanding van de gelovigen op de laatste dag. Na de opstanding krijgen christenen een nieuw, onsterfelijk lichaam.
1 Korinthe 16 📜 Collecte, Paulus reisplannen en groeten
Aan het einde van de brief schrijft Paulus nog iets over de collecte voor de armen in Jeruzalem. Hij schrijft dat ze elke week geld apart moeten leggen, wat ze kunnen missen. Ook noemt hij zijn reisplannen en schrijft dat Apollos naar Korinthe zal komen als hij daarvoor in de gelegenheid is. Paulus waarschuwt nog een keer om waakzaam te blijven, te volharden in geloof en moedig en sterk te zijn. Dit is nodig om stand te houden tegen dwalingen in de gemeente.
Wees waakzaam, volhard in het geloof, wees moedig en sterk.
1 Korinthe 16:13-14 NBV21
Alles wat u doet, moet u met liefde doen.
for King & Country │ By Our Love
Bronnen
- Uitgelichte afbeelding: BibleProject 2 Thessalonians
- HSV-Studiebijbel
- StudieBijbel Online
- David Pawson │ Sleutels tot de Bijbel
- Handboek bij de Bijbel│Pat en David Alexander
- Walter A. Elwell, Robert W. Yarbrough│In ontmoeting met het Nieuwe Testament
- Fik Meijer │ Paulus, een leven tussen Jeruzalem en Rome
- Evangelisch College│Rondreis door de Bijbel
- ETS leerjaar 4 NT 2018/2019 les 8 NT